لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

یک گزارشگر و یک فیلمبردار شبکه خبری الجزیره در نوار غزه کشته شدند


شبکه تلویزیونی قطری الجزیره از کشته شدن اسماعیل الغول گزارشگر و رامی الریفی فیلمبردار این شبکه در حمله اسرائیل به شهر غزه خبر داد.

شبکه الجزیره به نقل از یک همکار این دو نفر در غزه گزارش داد که این دو در حال مأموریت خبری خود در نزدیکی خانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بودند که هدف حمله قرار گرفتند.

این دو پس از کشته شدن هنیه در تهران به نزدیکی خانه او رفته بودند.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک گروه تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای حماس در غزه، از زمان آغاز جنگ کنونی غزه تاکنون ۱۶۵ نفر از اهالی رسانه در این منطقه کشته شده‌اند.

شبکه سی‌بی‌‌اس آمریکا نیز گزارش داد که دو کشته حمله روز چهارشنبه دست‌کم صد و دوازدهمین و صد و سیزدهمین روزنامه‌نگار یا کارمند رسانه کشته شده در جنگ کنونی غزه بودند و اکثریت قریب به اتفاق روزنامه‌نگارانی که در جنگ کنونی غزه کشته شده‌اند، فلسطینی بوده‌اند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز که از سال ۱۹۹۲ در نیویورک مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره خبرنگاران است، گزارش داد که جنگ کنونی مرگبارترین دوره برای خبرنگاران بوده است.

جودی گینزبرگ یکی از مدیران این کمیته به سی‌بی‌اس گفت: «این دومین حمله به روزنامه‌نگار الجزیره در خودرو است و این پرسش واقعاً نگران‌کننده‌ را در مورد اینکه آیا روزنامه‌نگاران عمداً هدف قرار می‌گیرند یا خیر، مطرح می‌کند.»

اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه به ندرت به روزنامه‌نگاران بین‌المللی اجازه ورود به غزه را داده و گزارش رسانه‌ها از اخبار داخل غزه، بیشتر برعهده خبرنگاران محلی بوده است.

هنوز اسرائیل درباره کشته شدن خبرنگار و فیلمبردار الجزیره توضیحی نداده است.

پیشتر و در جریان کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپرخانه مرکزی جهانی» آمریکا از اسرائیل خواسته بود تحقیقاتی «سریع، کامل و بی‌طرفانه» در این مورد انجام دهد.

وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که این وزارتخانه از کشورهای منطقه خواسته تا اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه را ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG