لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

ادامهٔ ناآرامی‌ها در بریتانیا؛ هشت نفر در ساندِرلند بازداشت شدند


معترضان راست افراطی در ساندرلند؛ عکس از توییتر
معترضان راست افراطی در ساندرلند؛ عکس از توییتر

با ادامهٔ ناآرامی در مناطقی از بریتانیا، که به‌ دنبال کشته‌ شدن سه کودک در حمله با چاقو آغاز شد، جمعه شب، هشت نفر در ساندرلند به‌ اتهام ارتکاب جرایمی از جمله بی‌نظمیِ خشونت‌آمیز و دزدی بازداشت شدند.

پلیس همچنین از انتقال سه افسر پلیس پس از مجروح شدن در جریان درگیری‌ها در این منطقه با معترضان به بیمارستان خبر داده و خشونت‌های خیابانی در جریان اعتراضات را «گسترده، پایدار و غیرقابل قبول» اعلام کرده است.

آن‌ طور که گاردین گزارش کرده، در جریان ناآرامی‌های جمعه شب، ۱۲ مرداد، در ساندرلند در شمال شرق بریتانیا، در حالی که پلیس تلاش می‌کرد جمعیت چند صد نفری معترضان را کنترل کند، دست‌کم یک ساختمان به آتش کشیده شد و یک خودرو نیز پس از واژگونی در آتش سوخت.

برخی از معترضان با صورت پوشیده و پرچم بریتانیا در دست، افسران پلیس را با قوطی‌های آبجو و سنگ و آجر در مرکز شهر و مقابل یک مسجد هدف قرار دادند.

این ناآرامی‌ها پس از آن رخ می‌دهد که سه کودک پس از حمله یک نوجوان ۱۷ سالهٔ مسلح به چاقو به یک کلاس موسیقی و یوگا در شهر ساوت‌پورت کشته، هشت کودک دیگر و دو بزرگسال هم زخمی شدند. حال پنج نفر از کودکان زخمی وخیم گزارش می‌شود.

شاهدان عینی به خبرگزاری‌ها گفتند که تعداد زیادی از کودکان را دیده‌اند که با بدن زخمی و خون‌آلود از مرکز اجتماعی و فرهنگی محل برگزاری برنامه می‌گریختند.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، این حمله را «هولناک و عمیقاً تکان دهنده» توصیف کرده است.

گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره هویت و نژاد و مذهب این نوجوان ۱۷ ساله که پلیس تأیید کرده از پدر و مادری روآندایی به دنیا آمده، به احساسات ضد مهاجران در بریتانیا دامن زده و شماری از شهرهای این کشور از روز هشتم مرداد، صحنه آشوب و ناآرامی گسترده بوده است.

نوجوان مهاجم خود در بریتانیا به دنیا آمده است.

همزمان پلیس اعلام کرده این نوجوان هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با اسلام ندارد و برخی سازمان‌‌ها و مؤسسات حقوق بشری گروه‌های راست افراطی را متهم کرده‌اند که این مهاجم را به بهانه‌ای برای اعتراضات «نژادپرستانه» تبدیل کرده‌اند.

مقام‌های پلیس همچنین اعلام کرده‌اند که این حمله «تروریستی» تلقی نشده و مهاجم همدست نداشته است.

XS
SM
MD
LG