لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

دستیار کامالا هریس می‌گوید او گفت‌وگو درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل را نپذیرفته است


یکی از دستیاران کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت خانم هریس در ملاقات با فعالان طرفدار فلسطین که خواهان تجدید نظر در حمایت از اسرائیل در جنگ غزه هستند، گفت‌وگو درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل را نپذيرفت.

فعالان موسوم به «جنبش سراسری غیرمتعهدها» شامل رای دهندگان حزب دمکرات که با حمایت واشینگتن از اسرائیل مخالفند، غروب چهارشنبه ۱۷ مرداد گفته بودند که کامالا هریس در جریان سفر انتخاباتی به شهر دیترویت «ابراز آمادگی کرده که در ملاقات با آن‌ها در مورد تحریم تسلیحاتی اسرائیل» گفت‌وگو کند.

اما یکی از دستیاران خانم هریس تاکید کرد که نامزد حزب دمکرات به هیچ وجه برای گفت‌وگو در مورد تحریم تسلیحاتی اسرائیل ابراز آمادگی نکرده است.

همچنین فیل گوردون، مشاور امنیت ملی کاملا هریس، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «معاون رئیس جمهور با صراحت کامل اعلام کرده که توانایی و قابلیت اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن را تضمین خواهد کرد. او از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت نمی‌کند. او به تلاش برای حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و تضمین تبعیت از قوانین بشردوستانه بین‌المللی ادامه خواهد داد.»

با این حال لیلا ال‌عابد و عباس علویه، دو نفر از بنیانگذاران «جنبش سراسری غیرمتعهدها»، گفتند که با کامالا هریس و تیم والز، یار انتخاباتی او، در مورد صدور اسلحه به اسرائیل همزمان با تداوم جنگ در نوار غزه گفتگوی کوتاهی داشتند.

آقای علویه روز پنج‌شنبه گفت از آن‌ها درخواست کردیم که در ملاقات مشخصی در مورد تحریم تسلیحاتی اسرائیل گفت‌وگو کنیم و کامالا هریس «آمادگی خود را برای ادامه این تماس» اعلام کرد.

او از تماس‌های خود با دفتر کامالا هریس نیز ابراز رضایت کرد و گفت امیدوار است این گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسند.

بحران انسانی در نوار غزه

«جنبش سراسری غیرمتعهدها» در مخالفت با حمایت سرسختانه جو بایدن، رئیس جمهور دمکرات آمریکا، از حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه شکل گرفت.

با ادامه بحران شدید انسانی در نوار غزه درخواست‌ها از دولت آمریکا برای مشروط کردن کمک‌های نظامی ده‌ها میلیارد دلاری و ساير کمک‌ها به اسرائیل افزایش یافته است. اسرائیل کشوری است که پس از جنگ جهانی دوم بیشترین کمک‌های خارجی را از آمریکا دریافت کرده است.

دولت آمریکا در ماه مه ارسال بمب‌های دو هزار پوندی (حدود یک تن) و ۵۰۰ پوندی (حدود ۲۴۰ کیلوگرمی) به اسرائیل را به دلیل نگرانی از ویرانی و تخریبی که می توانند در نوار غزه ایجاد کنند متوقف کرد.

«جنبش سراسری غیرمتعهدها» حمایت بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان حزب دمکرات در ایالت‌های میشیگان، مینه‌سوتا و هاوایی را جلب کرده و دست کم ۲۵ هیئت نمایندگی در مجمع سراسری حزب دمکرات از این جنبش حمایت می‌کنند.

رهبران آن گفته‌اند که از این حمایت برای تاثیرگذاری روی تصمیم‌های مجمع سراسری حزب دمکرات که در هفته‌های آینده در شیکاگو برگزار می‌شود بهره‌برداری خواهند کرد.

تعدادی از معترضان طرفدار فلسطین سخنرانی کامالا هریس در اجتماع انتخاباتی روز چهارشنبه در شهر دیترویت را با شعار« کامالا، کامالا، نمی‌توانی پنهان شوی؛ ما به نسل‌کشی رای نمی‌دهیم» مختل کردند.

خانم هریس پس از مدتی مکث ضمن تاکید بر احترام به دمکراسی و اهمیت شنيدن همه نظرات گفت: «ولی الان من دارم صحبت می کنم.» با ادامه شعار دادن معترضان خانم هریس گفت: «اگر می‌خواهید دونالد ترامپ پیروز شود این را آشکارا بگوئید. درغیر این صورت بگذارید به سخنرانی ادامه دهم.»

XS
SM
MD
LG