لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

آمریکا ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را لغو می‌کند


دیدار وزرای دفاع آمریکا و عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۲۳
دیدار وزرای دفاع آمریکا و عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۲۳

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت جو بایدن تصمیم گرفته ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی را لغو کند و سیاست سه ساله خود در زمینه تحت فشار قرار دادن این پادشاهی برای پایان دادن به جنگ یمن را تغییر دهد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، ۱۹ مرداد، تایید کرد این وزارتخانه در حال لغو تعلیق فروش برخی تسلیحات هوا به زمین به عربستان سعودی است.

این مقام گفت: «ما نقل و انتقالات جدید را به شیوه مرسوم مورد به مورد در نظر خواهیم گرفت که مطابق با سیاست انتقال تسلیحات متعارف است.»

رویترز اولین بار این تصمیم آمریکا را به نقل از پنج منبع گزارش داده بود.

یکی از دستیاران کنگره آمریکا گفت که دولت بایدن این هفته کنگره را در مورد تصمیم خود برای لغو این ممنوعیت مطلع کرد.

یکی دیگر از منابع رویترز گفت فروش این تسلیحات ممکن است در اوایل هفته آینده از سر گرفته شود.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز از تلاش آمریکا برای رسیدن به یک توافق با سعودی‌ها در این زمینه خبر داد.

طبق قوانین ایالات متحده، قراردادهای مهم بین‌المللی تسلیحات باید قبل از نهایی شدن، توسط اعضای کنگره بررسی شود.

قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا با اشاره به مواردی از جمله تلفات غیرنظامیان در حملات عربستان سعودی در یمن و طیف وسیعی از نگرانی‌های حقوق بشری، ارائه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را در سال‌های اخیر زیر سوال برده‌اند.

اما این مخالفت در بحبوحه تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله مرگبار گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته و به دلیل تغییر در نحوه انجام مداخله عربستان سعودی در یمن کاهش یافته است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

مقام دولت بایدن گفت که از مارس ۲۰۲۲ - زمانی که سعودی‌ها و حوثی‌ها به آتش‌بس تحت رهبری سازمان ملل تن دادند، هیچ حمله هوایی توسط عربستان در یمن صورت نگرفته و حملات از یمن به سمت عربستان تا حد زیادی متوقف شده است.

مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما همچنین به گام‌های مثبتی که وزارت دفاع عربستان طی سه سال گذشته برای بهبود قابل ملاحظه فرآیندهای کاهش آسیب غیرنظامی خود برداشته، اشاره می‌کنیم که بخشی از آن به لطف کار مربیان و مشاوران آمریکایی است.»

جنگ یمن به عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود.

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در اواخر سال ۲۰۱۴ یک دولت تحت حمایت عربستان سعودی در صنعا را برکنار کردند و از سال ۲۰۱۵ علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ بوده‌اند.

این درگیری صدها هزار نفر را کشته و ۸۰ درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده است.

بایدن در سال ۲۰۲۱ با استناد به تلفات سنگین به غیرنظامیان در مداخله نظامی عربستان علیه حوثی‌ها، موضع سخت‌تری را در مورد فروش تسلیحات به عربستان سعودی اتخاذ کرد.

روابط واشینگتن و ریاض در ابتدای دوران ریاست جمهوری بایدن تحت تاثیر پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی کشته شده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول نیز قرار گرفت.

یا این حال، این روابط اخیرا رو به گرمی گذاشته و واشینگتن پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل با ریاض همکاری نزدیک‌تری داشته تا برنامه‌ای برای غزه پس از جنگ طراحی کند.

دولت بایدن همچنین در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و همچنین توافقی برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی با ریاض است.

این توافق به عنوان بخشی از یک توافق گسترده است که عربستان سعودی را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق می‌کند.

تصمیم ازسرگیری فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی، در حالی اتخاذ می‌شود که سطح تهدیدهای امنیتی در منطقه در هفته‌های اخیر افزایش یافته و جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان، گروه تحت حمایت تهران، تهدید کرده‌اند پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، حملاتی را علیه اسرائیل انجام می‌دهند.

همچنین حوثی‌ها از ماه‌ها پیش با ادعای حمایت از فلسطینیان غزه به کشتی‌رانی تجاری در منطقه دریای سرخ حمله می‌کنند.

آمریکا و بریتانیا برای متوقف کردن این حملات، بارها مواضع و تجهیزات حوثی‌ها را هدف گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG