لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

مینوش شفیق، رئيس دانشگاه کلمبیا از سمت خود کناره‌گیری کرد


مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا پس از حدود یک سال از سمت خود به عنوان رئيس این دانشگاه در شهر نیویورک آمریکا استعفا داد.

خانم شفیق در نامه‌ای که به این منظور منتشر کرده نوشت: «با ناراحتی می‌نویسم تا به شما بگویم که از روز ۱۴ اوت، از ریاست دانشگاه کناره‌گیری می‌کنم. این دوره آشفتگی همچون دیگر اعضای جامعه ما، بر خانواده من نیز تاثیر قابل توجهی گذاشته است.»

خانم شفیق مصری‌تبار در جریان تجمعات در دانشگاه کلمبیا که در اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال جنگ در نوار غزه شکل گرفته بود از سوی گروه‌های مختلف مورد انتقاد جدی قرار گرفته بود.

ماه‌های اخیر دانشگاه کلمبیا مدت‌ها صحنه اعتراضات علیه سیاست‌های دولت آمریکا در قبال اسرائيل بود و معترضان کمپ‌هایی را در محوطه این محیط دانشگاهی بر پا کردند، تظاهرات‌هایی که موجب شد تا خانم شفیق از پلیس نیویورک برای مداخله و پاک‌سازی این اردوگاه‌ها دعوت کند.

در حالی‌که طرفداران فلسطینی‌ها شفیق را به خاطر این کار مورد انتقاد قرار می‌دادند، در مقابل برخی از سیاست‌ مداران جمهوری‌خواه همچون مایک جانسون، رئيس مجلس نمایندگان از او خواسته بودند به خاطر شکل‌گیری فضای یهودستیزانه در دانشگاه از سمت خود کناره‌گیری کند.

دقایقی پس از پیام خانم شفیق، دیوید گرین والد و کلر شیپمن، روسای هیئت امنای دانشگاه کلمبیا ضمن تقدیر از «خدمات مینوش شفیق» اعلام کردند که با کمال تأسف استعفای او را می‌پذیرند و کاترین آرمسترانگ رئيس دانشکده پزشکی را به عنوان رئيس موقت منصوب کردند.

در جریان اعتراضات در پردیس دانشگاه کلمبیا بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر و تعداد زیادی از کسانی که ساختمان‌های دانشگاه را اشغال کرده بودند، از محوطه به بیرون هدایت شدند.

با وجود اینکه چندین ماه از آن تجمعات می‌گذرد از اوایل ماه جاری میلادی تنش‌ها در محوطه دانشگاه بار دیگر افزایش یافته به طوری که هفته گذشته سه نفر از مدیران این دانشگاه در اعتراض به آنچه «شعارهای یهودستیزانه» خوانده بودند از سمت خود کناره‌گیری کردند.

همچنین سازمان‌دهندگان اعتراضات طرفدار فلسطینی‌ها اعلام کرده بودند که با آغاز سال تحصیلی جدید بار دیگر کمپ‌ها و اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت.

پیش از این لیز ماگیل رئيس دانشگاه پنسیلوانیا و کلودین گی رئيس دانشگاه هاروارد به دلایلی مشابه از سمت خود استعفا داده بودند. خانم ماگیل در ماه دسامبر و گی هم در اوایل ژانویه کناره‌گیری کرده بودند.

XS
SM
MD
LG