لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

اسرائیل حمله احتمالی حزب‌الله و ایران را «هم‌چنان قریب‌الوقوع» ارزیابی می‌کند


تصویر یحیی سنوار، رهبر سیاسی جدید گروه افراطی حماس، بر روی دیواری در یکی از خیابان‌های تهران
تصویر یحیی سنوار، رهبر سیاسی جدید گروه افراطی حماس، بر روی دیواری در یکی از خیابان‌های تهران

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خود خبر داد که با وجود برگزاری نشست مقامات ارشد اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر در دوحه برای بررسی آتش‌بس در جنگ غزه، اسرائیل همچنان ارزیابی می‌کند که حملات حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به سوی اسرائیل «قریب‌الوقوع است».

همزمان سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش در «اوج آمادگی» است، «هم برای تهاجم و هم برای دفاع».

در همین زمینه ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه، ۲۶ مرداد، در دیدار با همتایان خود از بریتانیا و فرانسه که برای جلوگیری از تشدید بحران منطقه به اورشلیم رفته‌اند، گفت: «اگر ایران حمله کند، ما انتظار داریم که ائتلاف تشکیل شده به اسرائیل بپیوندد، نه تنها در دفاع، بلکه در تهاجم به اهداف مهم درایران.»

به نوشته یدیعوت آخرونوت، آقای کاتس اضافه کرد: اسرائیل «نخواهد توانست هر لطمه‌ای به خود را با حمله متقابل شدید پاسخ ندهد».

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، این کشور پس از برگزاری نشست دیگری از کابینه امنیتی خود در ستاد وزارت دفاع در تل‌آویو که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، برگزار شد کماکان ارزیابی می‌کند که گروه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی قصد خود برای حمله وعده داده شده علیه اسرائیل را فراموش نکرده و این حملات «قریب‌الوقوع» است.

پیشتر یک مقام کاخ سفید هم در روز پنج‌شنبه اشاره کرده بود که جمهوری اسلامی هنوز از گرفتن «انتقام» اسماعیل هنیه منصرف نشده است.

به گفته آلون بن‌داوید، گزارشگر نظامی این شبکه، ارزیابی اسرائیل این است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، منتظر حمله از سوی ایران به اسرائیل نخواهد شد و در قصد خود برای عملی کردن حمله به اسرائیل «مصمم است».

به گفته این شبکه، مقامات آمریکایی به حزب‌الله پیام داده‌اند دست به عملی نزند که مذاکرات جاری در دوحه را با مخاطره روبه‌رو کند.

روز جمعه، ۲۶ مرداد، حزب‌الله ویدئویی منتشر کرد که اعضای این سازمان را در حال انتقال موشک‌هایی از تونل‌های زیرزمینی نشان می‌دهد.

حزب‌الله در این ویدئو تأسیسات تونلی و زیرزمینی خود را با عنوان «عماد ۴» معرفی می‌کند که شبیه آشیانه‌های بزرگ تونلی موشک‌های ایران است که در گذشته مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران در آن دیده شده‌اند.

تونل‌های حزب‌الله در این ویدئو از عمق و ارتفاعی برخوردارند که کامیون‌های متعدد به صورت پیاپی و به سهولت در آن عبور می‌کنند. در ویدئو همچنین سکوهای پرتاب موشکی که از دل زمین بیرون می‌آیند نشان داده می‌شود.

در گزارش شبکه ۱۳ آمده است که نیروی هوایی اسرائیل روزهای جمعه و شنبه نیز (که آخر هفته در اسرائیل است) در آماده‌باش باقی خواهد ماند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود در تل‌آویو گفت که ارتش «برای حمله و برای دفاع در اوج آمادگی است». او افزود: ما تمام شبانه‌روز قادر به اقدام هستیم.

همزمان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز پنج‌شنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد دولت بنیامین نتانیاهو در این هفته از طریق یک کشور سوم به جمهوری اسلامی ایران پیام داده که هر اقدام تهران با «پاسخ شدید و دردناک» اسرائیل روبه‌رو خواهد شد.

به گفته این شبکه که نام منابع خود را فاش نکرد، این پیام از تهدیدی خبر می‌دهد که ممکن است شکستن معادله راهبردی بین کشورهای رقیب در خاورمیانه باشد.

این گزارش مدعی است که اسرائیل وارد کردن آسیب به زیربنای اقتصادی ایران- مانند عملیات ماه گذشته اسرائیل علیه بندر حدیده در یمن، را ممکن است در دستور کار خود قرار داده باشد.

شبکه کان اسرائیل پنج‌شنبه شب با خلبانانی در نیروی هوایی اسرائیل گفت‌وگو کرد که در عملیات حمله به بندر حدیده در یمن در ماه گذشته مشارکت داشتند. آن حملات انتقام از حمله پهپادی مرگبار حوثی‌ها به غیرنظامیان در تل‌آویو بود.

یکی از خلبانان که بندر حدیده را بمباران کرده، گفت فاصله میان اسرائیل تا ایران کوتاه‌تر از فاصله اسرائیل تا بندر حدیده است و برای اسرائیل «هیچ نقطه‌ای در خاورمیانه نیست» که در ۲۴ ساعت به آن دسترسی نداشته باشد. این خلبان افزود او و خلبانان دیگر از عملیات احتمالی آتی هراسی ندارند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز پنج‌شنبه همزمان با آغاز نشست آتش‌بس در جنگ غزه در دوحه گفت ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا موید آن است که ایران کماکان قصد حمله به اسرائیل را دارد.

جان کربی در گفت‌وگو با سایت پولیتیکو ابراز امیدواری کرد که ایران از انجام این تهدید خودداری کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه گفته بود انتظار دارد که رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ غزه، ایران را از حمله به اسرائیل بازدارد.

در همین زمینه فلور حسن-ناخوم، یک دیپلمات وزارت خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه به نشریه نیوزویک گفت رویارویی گسترده بین کشورش و ایران یک امر«حتمی» است و رئیس‌جمهور
آمریکا باید هر چه زودتر اقدام مستقیمی علیه جمهوری اسلامی انجام دهد.

این دیپلمات اسرائیلی افزود تنش‌های منطقه‌ای در حال تبدیل شدن به یک تنش جدی و «یک امر اجتناب‌ناپذیر است».

نگرانی از تبدیل شدن جنگ غزه میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس به یک جنگ فراگیر منطقه‌ای پس از آن بالا گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام خود به مناسبت مرگ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران بر لزوم «خون‌خواهی» تأکید کرد.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، یکی از تشکل‌های مسلح مورد حمایت تهران محسوب می‌شود.

اسماعیل هنیه بامداد دهم مرداد ساعاتی پس از شرکت در آیین تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در حالی که در اقامتگاه ویژه مهمانان امنیتی در یک مجتمع وابسته به سپاه پاسداران در شمال تهران حضور داشت، کشته شد.

ایران مرگ او را به اسرائیل نسبت داد اما اسرائیل مسئولیتی در این ارتباط برعهده نگرفته است.

ارتش و نخست‌وزیر اسرائیل اما بلافاصله مسئولیت مرگ فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، را که ساعاتی پیش از مرگ هنیه در تهران، در عملیات هدفمند نیروی هوایی اسرائیل در ضاحیه بیروت از پای درآمد، بر عهده گرفتند. حسن نصرالله بر لزوم انتقام‌گیری تأکید کرده و وعده «عملیاتی مؤثر و قاطع که در راه است» را داده است.

علی خامنه‌ای چهارشنبه گفت «عقب‌نشینی غیرتاکتیکی» در هر میدانی، از جمله عرصه نظامی، «غضب الهی» را به دنبال دارد. اما معلوم نیست این گفته وی نشانی از کوتاه آمدن حکومت او از انتقام بوده است یا نه.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان چهارشنبه خود به مرگ هنیه و «خون‌خواهی» او اشاره نکرد.

با این حال، با گذشت بیش از دو هفته از مرگ هنیه و شکر، این ارزیابی مطرح است که دلیل تعلل ایران و حزب‌الله از حمله مورد نظر خود به اسرائیل، نشستی باشد که از ۲۵ مرداد در پایتخت قطر برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه در جریان است.

این نشست روز جمعه، ۲۶ مرداد نیز ادامه یافته و با وجود اختلافات عمیق میان اسرائیل و حماس بر سر موضوع‌های متعدد و پیچیده آن، مقامات اسرائیل گفته‌اند آماده‌اند که هیئت کشورشان به ریاست رئیس موساد روزهای بیشتری در دوحه بماند.

حماس مستقیما در مذاکرات دوحه حضور ندارد اما میانجی‌گران قطری و مصری نتایج را به آگاهی اعضای حماس که ساکن قطر هستند، می‌رسانند.

در این میان، وزارت خارجه اسرائیل پنج‌شنبه در بیانیه اعلام هشدار سفر به شهروندان این کشور نوشت از زمان آغاز جنگ جاری «ایران بیش از گذشته در صدد لطمه زدن به اهداف اسرائیلی در جهان بوده» و ایران و گروه‌های نیابتی‌اش آسیب‌ زدن به اسرائیلی‌ها را در دستور کار دارند.

وزارت خارجه اسرائیل به اسرائیلی‌هایی که به ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه سفر کرده‌اند، هشدار داد که بیشترین هوشیاری را از خود نشان دهند و رهنمودهای ستاد اسرائیلی مبارزه با تروریسم را رعایت کنند.

منابع: شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل، شبکه کان، شبکه ایکس، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG