لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

آمریکا و اروپا حکم دادگاه عالی ونزوئلا به نفع مادورو را رد کردند


شورای انتخاباتی ونزوئلا که به عنوان متحد نیکلاس مادورو شناخته می‌شود، مدعی شد که او با کسب ۵۲ درصد آرا، برنده انتخابات است
شورای انتخاباتی ونزوئلا که به عنوان متحد نیکلاس مادورو شناخته می‌شود، مدعی شد که او با کسب ۵۲ درصد آرا، برنده انتخابات است

ایالات متحده به همراه چند کشور اروپایی و آمریکای لاتین، تأییدیه دادگاه عالی ونزوئلا مبنی بر پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌ جمهوری اخیر این کشور را رد کردند.

دادگاه عالی ونزوئلا روز پنج‌شنبه، اول شهریور، نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تأیید و مادورو را برای یک دورهٔ شش‌ ساله دیگر، برای سومین بار رئیس‌جمهور این کشور خواند، حکمی که مادورو آن را «تاریخی» توصیف کرد.

این حکم تأیید پس از آن صادر شد که دولت آمریکا ادموندو گونزالس، رقیب مادورو را پیروز انتخابات اعلام و از مخالفان در ونزوئلا حمایت کرد.

علیرغم این تأییدیه، واشینگتن که تحریم‌هایی را نیز علیه رژیم مادورو اعمال کرده، از طریق ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد که این حکم «اعتبار ندارد».

پاتل روز جمعه، دوم شهریور، گفت شواهد زیادی وجود دارد که گونزالس اوروتیا درانتخابات «پیروز» شده است و هشدار داد که «تلاش‌های مستمر برای پیروز خواندن مادورو تنها بحران جاری را تشدید می کند.»

اسپانیا و مکزیک نیز همچنان بر تفکیک دقیق نتایج رأی‌گیری انتخابات ریاست‌ جمهوری ونزوئلا و انتشار عمومی این نتایج اصرار می‌ورزند و ادعای پیروزی مادورو را به رسمیت نشناخته‌اند.

ایالات متحده همچنین بیانیه مشترکی را با ده کشور آمریکای لاتین امضا کرد که در آن «عدم استقلال و بی‌طرفی» دادگاه عالی و شورای انتخابات در ونزوئلا محکوم شده است.

در این بیانیه که توسط آرژانتین، کستاریکا، شیلی، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه امضا شده آمده است: «تنها یک حسابرسی بی‌طرفانه و مستقل از آرا... احترام به اراده مردمی و دموکراسی مستقل در ونزوئلا را تضمین می‌کند».

ونزوئلا این بیانیه را رد کرده و آن را «مداخلهٔ غیرقابل قبول» در امور این کشور خوانده است.

مکزیک، برزیل و کلمبیا نیز بر مذاکرات برای یافتن راهی برای خروج از بحران ونزوئلا تأکید کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه تأکید کرد که «ما هیچ مدرکی دال بر پیروزی مادورو» به‌ دست نیاورده‌ایم.

شورای انتخاباتی ونزوئلا که به عنوان متحد مادورو شناخته می‌شود، در روزهای گذشته، بدون اعلام آرای تفکیکی، مدعی شد که مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا برنده انتخابات است.

این در حالی است که اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید نتایج در سطح مراکز رأی‌گیری نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس اوروتیا، دیپلمات بازنشسته ۷۴ ساله، مادورو را با اختلاف زیاد شکست داده است.

ویلیام ساب، دادستان کل ونزوئلا نیز که او به عنوان متحد مادورو شناخته می‌شود، اعلام کرده که گونزالس اروتیا را «در ساعات آینده» احضار خواهد کرد تا درباره «نافرمانی» خود از نهادهای دولتی توضیح دهد.

اعتراضات مخالفان مادورو، چند ساعت پس از اعلام نتایج انتخابات، منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۵ نفر، زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر و بازداشت بیش از ۲۴۰۰ نفر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و گاردین/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG