لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا «در سفری اعلام‌نشده» به اردن رفت


چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا (چپ) پس از ورود به امان با همتای اردنی خود، یوسف الحنیطی، دیدار کرد
چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا (چپ) پس از ورود به امان با همتای اردنی خود، یوسف الحنیطی، دیدار کرد

همزمان با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، خبرگزاری رویترز از سفر اعلام‌نشده رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منطقه خبر داده است.

رویترز روز شنبه سوم شهریور در گزارشی اختصاصی نوشت که ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در نخستین مرحله از این سفر اعلام‌نشده وارد امان، پایتخت اردن، شد.

سفر این فرمانده ارشد ارتش آمریکا به منطقه همزمان با تشدید تنش‌ها و همچنین افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه انجام شده است.

به گزارش رویترز، ژنرال براون تاکید کرد که دستیابی به توافق به کاهش شعله‌های تنش کمک خواهد کرد.

بنابر این گزارش، این مقام ارشد نظامی آمریکا به خبرنگار رویترز که در هواپیمای او در مسیر اردن بود گفت در دیدار با همتایانش در منطقه «درباره کارهایی که می‌توانیم برای جلوگیری از هر نوع تشدید تنش انجام دهیم» و همچنین بررسی راه‌های جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام‌عیار گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده در هفته‌های اخیر اقدام به افزایش توان و تغییر آرایش نظامی خود در منطقه کرده است.

استقرار ناوگروه آبراهام لینکلن در منطقه، انتقال ناوگروه تئودور روزولت، و حضور زیردریایی جورجیا در خاورمیانه از جمله جابه‌جایی‌های اخیر بوده است.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه تاکید کرد که این تغییرات آرایش نظامی «پیام قدرتمندی برای بازدارندگی» به ایران است.

خانم سینگ در نشست خبری خود افزود که جابه‌جایی‌های اخیر تجهیزات آمریکا در منطقه این پیام را ارسال می‌کند که «در صورت نیاز به دفاع از اسرائیل، آمریکا کنار اسرائیل ایستاده است».

تنش‌ها در خاورمیانه که با جنگ غزه تشدید شده بود در هفته‌های اخیر و با تکرار تهدیدهای ایران علیه اسرائیل به اوج رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی کشته شدن اسماعیل هنیه، از مقام‌های ارشد حماس، هنگام حضور او در تهران را به اسرائیل نسبت داده و تهدید به «خونخواهی» کرده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در همین حال عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران، دیدگاه سایر مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «انتقام» را تکرار کرد و گفت: «این انتقام در زمان مناسب و به شیوه مناسب گرفته می‌شود و به هیچ وجه تردیدی در اصل آن وجود ندارد».

اسرائیل دست داشتن در ترور اسماعیل هنیه را تایید نکرده اما هشدار داده است که در برابر هرگونه اقدام جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش، ازجمله حزب‌الله لبنان، از خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن اشاره به تداوم وضعیت آماده‌باش فعلی گفت: «حرکات اطلاعاتی و [اقدامات و جابه‌جایی] نیروها را زیر نظر داریم».

ژنرال براون پس از دیدار از اردن قرار است راهی مصر و اسرائیل شود.

او به رویترز گفت در دیدار با همتای اسرائیلی خود درباره سناریوهای مختلف و چگونگی واکنش اسرائیل «که بسته به پاسخ حزب‌الله یا ایران است» بحث خواهد کرد.

دولت جو بایدن بارها بر حمایت تزلزل‌ناپذیر واشینگتن از اسرائیل تاکید کرده و در عین حال گفته است بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تمرکز دارد.

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منطقه در حالی انجام شده است که بنابر گزارش‌ها، مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها قرار است در قاهره انجام شود.

XS
SM
MD
LG