لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

آزمایش پهپادهای انتحاری «شبیه به پهپاد شاهد» در کره شمالی


عکسی که در رسانه‌های کره شمالی منتشر شده است
عکسی که در رسانه‌های کره شمالی منتشر شده است

رهبر کره شمالی از مراحل آزمایش «چهار نوع متفاوت از پهپادهای انتحاری» ساخت کشورش بازدید کرده که نخستین آزمایش این نوع تسلیحات در این کشور منزوی و تحریم‌شده است.

به گفته ستاد مشترک کره جنوبی، میان پهپادهایی که کره شمالی آزمایش کرد با پهپاد ایرانی مدل «شاهد» شباهت دیده می‌شود، هرچند این امر نیازمند بررسی و آزمایش بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری کره شمالی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز شنبه، سوم شهریور، از بخش تولید پهپادی در مؤسسه علوم دفاعی کشورش بازدید کرد و شاهد آزمایش «موفقیت‌آمیز» پهپادهایی بود که اهداف تعیین شده را پس از پرواز در مسیرهای مختلف درنظرگرفته شده، شامل ماکت یک تانک شناسایی و منهدم کردند.

این گزارش حاکی است رهبر کره شمالی از دست‌اندرکاران این عرصه در کشورش خواست با استفاده از هوش مصنوعی این نوع پهپادهای تهاجمی را گسترش دهند تا در یگان‌های پیاده‌نظام تاکتیکی و واحدهای عملیات ویژه در کارهایی مانند عملیات تهاجمی در زیر آب و نیز حملات چند منظوره و شناسایی نقاط راهبردی به کار روند.

پهپادهایی که در مناطق عملیاتی به پرواز درمی‌آیند و منتظر حمله به اهدافی برای شناسایی و اصابت هستند، به عنوان مهمات «پرسه‌زن»، به طور گسترده در دوره اخیر هم در جنگ روسیه در اوکراین و هم در حملات متقابل ارتش اسرائیل و حزب‌الله در دو سوی مرز شمال اسرائیل و جنوب لبنان و جنگ غزه به کار رفته‌اند.

پهپادها پس از اصابت به هدف مانند کلاهک انفجاری عمل می‌کنند؛ خود منهدم شده و هدف را از بین می‌برند. استفاده از پهپاد تحولات میدان‌های جنگ را تغییر داده است.

اوکراین این روزها با پهپادهای دوربرد اهدافی مانند پایگاه‌های هوایی مهم روسیه را در عمق خاک روسیه هدف قرار داده است.

از سوی دیگر، اسرائیل که برای مقابله با انواع راکت‌های کوتاه‌برد و موشک‌های میان‌برد، دوربرد، بالیستیک و کروز انواع سامانه‌های دفاعی مانند «گنبد آهنین» و «حتص» («پیکان» یا «آرو») را دارد، هنوز نتوانسته برای غلبه بر پهپادهای حزب‌الله تسلیحات مؤثری بیابد. اسرائیل خود یک قدرت بزرگ در تولید انواع پهپاد و صادرکننده آن به کشورهای جهان است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که برخی از پهپادهای آزمایشی کره شمالی شباهتی به پهپادهای اسرائیل داشت که ممکن است ایران خود با توسل به هک از صنایع اسرائیلی آن را تولید کرده باشد.

بر اساس تصاویر منتشره در رسانه‌های دولتی کره شمالی، دست‌کم چهار نوع پهپاد در روز بازدید کیم جونگ اون از مؤسسه علوم دفاعی کشورش آزمایش شد. برخی از آن‌ها ابتدا با کمک موتور راکت کوتاه‌برد به آسمان برخاست.

سخنگوی ستاد مشترک کره جنوبی به وجود شباهت در نگاه اول به برخی از پهپادهای کره شمالی با پهپادهای شاهد ایران که روسیه در جنگ اوکراین به کار می‌برد، اشاره کرد و گفت باید این امر مورد تحلیل بیشتر قرار گیرد.

کره جنوبی به تبادل تسلیحات میان کره شمالی و روسیه در دوره اخیر به عنوان هدایای نظامی متقابل اشاره کرد اما افزود باید دید که (اگر روسیه شاهدها را در این نوع تبادلات به کره شمالی داده)، آیا کره شمالی عملکرد آن را بهبود بخشیده یا نه.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تازگی از کره شمالی دیدار کرده بود. پیونگ یانگ خود با ایران نیز که در مظان اتهام تجهیز روسیه به انواع پهپادهای «شاهد» است، همکاری نزدیک نظامی دارد.

وزارت اتحاد کره در سئول اعلام کرد این اولین بار است که کره شمالی از پهپاد انتحاری رونمایی کرده– هرچند که ظاهرا پهپادهایی از کره شمالی دو سال پیش زمانی کوتاه وارد حریم هوایی کره جنوبی در نزدیکی مرز شده و بازگشتند.

کره جنوبی، متحد آمریکا و ژاپن در آسیای دور از تقویت تسلیحاتی کره شمالی، حکومت مجهز به سلاح هسته‌ای، نگران است.

ارتش‌های کره جنوبی و آمریکا هفته گذشته رزمایش تابستانی سالانه خود را از جمله برای مقابله با پهپادهای کره شمالی آغاز کردند.

ارتش کره جنوبی در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی استفاده از تسلیحات لیزری را برای مقابله با پهپادهای عوامل خصم خود آغاز کند که در صورت موفقیت، نخستین ارتشی در دنیا خواهد بود که این تسلیحات را کاربردی کرده است.

شماری از آسمانخراش‌های کره جنوبی برای مقابله با اصابت پهپادهای گسیل شده احتمالی از سوی کره شمالی از مدتی پیش سامانه ضد هوایی به روی بام خود مستقر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG