لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادهای ایرانی «شاهد» به اوکراین دفع شد


انهدام پهپادهای ایرانی «شاهد» در آسمان شبانه کی‌یف
انهدام پهپادهای ایرانی «شاهد» در آسمان شبانه کی‌یف

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که تمام ۸۹ پهپاد شاهد را که توسط روسیه در یک حمله شبانه به این کشور پرتاب شده بود، سرنگون کرده است.

این حمله یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادی روسیه به اوکراین در هفت ماه گذشته بود.

در این حمله که عمدتاً منطقه کی‌یف را هدف قرار داده بود، هیچ گزارشی مبنی بر خسارت یا تلفات جانی منتشر نشده است.

مقامات کشورهای غربی می‌گویند تسلیحات ایرانی و به‌ویژه پهپادهای «شاهد» نقش مهمی در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین دارند.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۹ مرداد، بار دیگر اظهارات مقامات کشورهای غربی درباره نقش جمهوری اسلامی در حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین را رد کرد.

اوکراین اولین جنگنده‌های اف-۱۶ را دریافت کرد

در همین حال مقامات آمریکایی و اوکراینی تأیید کرده‌اند که اوکراین اولین جنگنده‌های اف-۱۶ را دریافت کرده است.

اف-۱۶ ساخت آمریکا یک جت جنگنده پرقدرت است که به مدت ۵۰ سال به عنوان هواپیمای جنگی خط مقدم برای اتحاد ناتو و بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان انتخاب شده است.

اگرچه ایالات متحده هیچ‌یک از هواپیماهای اف-۱۶ خود را به اوکراین ارائه نخواهد کرد، بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ متعهد شده‌اند که بیش از ۶۰ فروند از اف-۱۶های مستعمل خود را در ماه‌های آینده در اختیار اوکراین قرار دهند. با این حال، تعداد دقیق جت‌های تحویل داده شده هنوز مشخص نیست.

این جنگنده‌ها برای تقویت دفاع هوایی اوکراین و مقابله با حملات موشکی روسیه به این کشور ارسال شده‌اند. ناوگان فعلی هواپیماهای نظامی اوکراین متشکل از جت‌های دوران شوروی است.

قرار است ایالات متحده خلبانان اوکراینی را در مورد نحوه پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ آموزش دهد.

روسیه مرحله جدید تمرینات استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور مرحله سوم تمرینات استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرده است.

در این مرحله، سربازان مناطق نظامی جنوبی و مرکزی، چگونگی استقرار کلاهک‌های ساختگی برای سامانه‌های موشکی اسکندر-ام و انتقال مخفیانه آنها به محل پرتاب را آموزش می‌بینند.

پوتین پرداخت سربازان داوطلب جنگ اوکراین را دو برابر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اقدامی برای تشویق به جذب نیروی بیشتر برای جنگ در اوکراین، پرداخت‌های اولیه به داوطلبان را دو برابر کرد.

بر اساس فرمان جدید، هر روسی که با ارتش قرارداد امضا کند، ۴۰۰ هزار روبل (۴۶۵۱ دلار) به عنوان پیش‌پرداخت دریافت خواهد کرد. این مبلغ معادل حداقل دستمزد یک سال در روسیه است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مسکو در ماه‌های اخیر، در حالی که کی‌یف با کمبود نیروی انسانی و مهمات در میان تأخیر در کمک‌های حیاتی غرب دست و پنجه نرم می‌کند، اولین دستاوردهای سرزمینی خود را در تقریباً یک سال اخیر به دست آورده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، با اشاره به تصرف مناطقی از دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا که مسکو در سال ۲۰۲۲ ادعا کرده بود به خاک خود ضمیمه کرده است، گفت: «از ابتدای سال جاری، ۴۰۳ کیلومتر مربع… تحت کنترل ما درآمده است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تازگی گفته است اگر اوکراین خواهان صلح است، باید چهار منطقه خود در شرق و جنوب اوکراین را به روسیه واگذار کند.

روسیه ده سال پیش در سال ۲۰۱۴ کریمه را اشغال و آن را به خاک خود منضم کرده بود.

با گذشت بیش از دو سال از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو هنوز موفق نشده بر چهار استان خرسون، لوهانسک، دونتسک و زاپوریژیای اوکراین که روسیه آنها را «روسی» می‌داند کنترل کاملی به‌دست آورد.

XS
SM
MD
LG