لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

مرگ سه افسر پلیس اسرائیل به دست مهاجمان مسلح ناشناس در کرانه باختری


حضور ارتش اسرائیل در جنین در کرانه باختری
حضور ارتش اسرائیل در جنین در کرانه باختری

سه افسر پلیس اسرائیل صبح یک‌شنبه، ۱۱ شهریور، در حمله فلسطینیان مسلح ناشناس در جاده‌ نزدیک به شهر حبرون، الخلیل، در کرانه باختری کشته شدند.

به گفته سازمان امداد اسرائیل، یک افسر زن ۳۰ ساله در حالی که در خودروی پلیس بود، در دم کشته شد، یک افسر مرد ۳۰ ساله در راه انتقال به بیمارستان جان داد و مرگ افسر ۵۰ ساله دیگری نیز که با جراحات شدید ناشی از اصابت گلوله‌های متعدد به بیمارستان انتقال یافت، در مرکز درمانی شهر بئرشبع اعلام شد.

به گفته ارتش اسرائیل، خودروی پلیس با سه افسر یاد شده در نزدیکی ایست بازرسی منطقه فلسطینی‌نشین «طرقومیه» که در فاصله میان شهر حبرون با شهر اسرائیلی کریات گات قرار دارد، هدف گلوله فلسطینیان مسلحی قرار گرفت که هنگام حرکت با خودرو به سوی خودروی پلیس «آتشباری شدید» کردند.

ارتش اعلام کرد تعقیب در جستجوی مهاجمان را ادامه می‌دهد. هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اما گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، از آن تجلیل کرد.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، با حضور در محل حمله، از وزارت دفاع خواست تردد فلسطینیان در جاده‌های نزدیک به شهرهای اسرائیلی را محدود کند. او گفت «حق زندگی» بر «حق تردد خرابکاران» اولویت دارد.

آقای بن‌گویر در اشاره تلویحی به مسئولیت وزارت دفاع در استقرار نیروهای بازرسی در این جاده‌های فلسطینی گفت همه می‌دانند کدام وزیر مسئول این اتفاقات است. وزیر امنیت ملی اسرائیل در چند هفته اخیر درگیر اختلافات عمیقی با وزیر دفاع این کشور است.

دانی لوی، فرمانده کل پلیس اسرائیل که ایتامار بن‌گویر را در بازدید از محل حادثه همراهی می‌کرد، گفت جمعه شب نیز دو مرد فلسطینی از اهالی حبرون در دو خودروی بمب‌گذاری شده درصدد انفجار در «گوش عتصیون» و «کارمی تسور»، دو شهرک اسرائیلی‌نشین نزدیک به اورشلیم برآمدند.

راننده فلسطینی یکی از خودروها بمب را در پمپ‎‌بنزین نزدیک «گوش عتصیون» ظاهرا زودتر از زمانی که می‌خواست منفجر کرد و طی درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد و راننده خودروی دیگر توانست از مانع ایست بازرسی شهرک «کارمی تسور» که برای ورود یک خانواده اسرائیلی باز شده بود، بگریزد و وارد شهرک شود.

یک نگهبان ورودی «کارمی تسور» در تعقیب این بمب‌گذار دوم، با کوبیدن خودروی امنیتی به اتومبیل بمب‌گذار، مهاجم را کشت و بمب داخل خودروی او نیز منفجر شد. در هر دو حادثه دو نیروی امنیتی اسرائیل به طور سطحی زخمی و روز شنبه از بیمارستان مرخص شدند.

ارتش گفته بود که دو بمب‌گذار احتمالا برای انجام عملیات همزمان مأمور شده و از شهر حبرون راهی شده بودند.

به نوشته یدیعوت آخرونوت و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، عمده شبه‌نظامیان در الخلیل، که بزرگ‌ترین شهر فلسطینی در این بخش از کرانه باختری است، به حماس وابسته هستند. حماس از این عملیات «تجلیل» کرده بود.

افزایش حملات مسلحانه و تلاش برای بمب‌گذاری علیه اسرائیلی‌‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که عملیات مشترک ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل در بخش شمالی کرانه باختری در جستجوی شبه‌نظامیان فلسطینی از سه‌شنبه هفته گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد و چهار شهر فلسطینی‌نشین در این بخش زیر مقررات منع آمد و شد قرار گرفته است.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز شنبه از نیروهایش در جنین در شمال کرانه غربی بازدید کرد. حضور رئیس ستاد ارتش در این مناطق فلسطینی‌نشین که ظاهرا زیر کنترل تشکیلات خودگردانی است، رویدادی کم سابقه در دو دهه اخیر بوده است.

سرلشگر هالوی در جنین گفت: «شهر به شهر و اردوگاه به اردوگاه در تعقیب تروریست‌ها هستیم و نخواهیم گذاشت ترور سر بلند کند».

ارتش و شباک عملیات در کرانه باختری را زمان کوتاهی پس از قصد یک بمب‌گذار فلسطینی برای کشتن مردم در یک کنیسه در شهر تل‌آویو آغاز کردند. در آن رویداد دو هفته پیش تنها خود بمب‌گذار در خارج از کنیسه در تل‌آویو کشته شد اما ورود او به این شهر با محموله بمب از نظر نیروهای امنیتی اسرائیل رویدادی وخیم تلقی شده است.

در عملیات ارتش و شباک در کرانه غربی در چهار روز گذشته دست‌کم ۳۰ فلسطینی کشته و ده‌ها مرد فلسطینی بازداشت شده‌اند.

منابع فلسطینی گزارش داده‌اند شماری از شبه‌نظامیان فلسطینی در جنین و مناطق دیگر شمال کرانه غربی در روزهای اخیر خود را تسلیم نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردانی کرده‌اند تا از دستگیر و کشته شدن احتمالی از سوی اسرائیل در امان بمانند.

حماس، جهاد اسلامی فلسطین، و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی به اسرائیل نسبت به عواقب «ادامه کشتار» در غزه هشدار داده‌اند.

مقامات حکومت خودگردانی گفته‌اند اسرائیل می‌خواهد سرنوشت غزه را در مورد کرانه باختری تکرار کند. دبیرکل سازمان ملل نیز توقف عملیات اسرائیل در کرانه غربی را درخواست کرده بود.

با استفاده هاآرتص، یدیعوت آخرونوت، رادیو ارتش اسرائیل/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG