لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

کی‌یف و خارکیف هدف حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه قرار گرفتند


خارکیف، روز یک‌شنبه
خارکیف، روز یک‌شنبه

نیروی هوایی اوکراین از حملات سنگین پهپادی و موشکی روسیه به کی‌یف و چند نقطه دیگر در این کشور خبر داد.

حملات تازه در طول شب و بامداد دوشنبه، ۱۲ شهریورماه، انجام شد و ارتش روسیه در آن، از تعداد زیادی موشک‌ کروز به همراه تعدادی موشک بالیستیک استفاده کرد.

چندین انفجار قوی، کی‌یف پایتخت اوکراین را به لرزه در آورد و بسیاری از ساکنان این شهر را راهی پناهگاه‌ها کرد.

به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، نیروهای امدادی به دو محله «هولوسیوسکی» و «سولومیانسکی» اعزام شده‌اند. آقای کلیچکو همچنین از زخمی‌ شدن یک نفر در محله «شِوچنکیوسکی» خبر داد.

همزمان، خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور هم شاهد دست‌کم یک انفجار بود.

یکشنبه، تنها یک روز پیش از این حملات، روسیه مدعی رهگیری و انهدام ۱۵۸ پهپاد اوکراینی بر فراز ۱۵ منطقه مختلف کشور، از جمله در نزدیکی مسکو شده بود.

به گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه، ۴۶ پهپاد اوکراینی، بر فراز منطقه کورسک رهگیری شدند؛ منطقه‌ای که چند هفته‌ای است اوکراین بخش‌هایی از آن را اشغال کرده ‌است. ۷۶ پهپاد دیگر هم بر فراز مناطق مرزی بریانسک، ورونِژ و بِلگورود رهگیری شده بودند.

به گفته سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، سقوط بخش‌هایی از یکی از دو پهپادی که بر فراز این شهر رهگیری و منهدم شدند، منجر به آتش‌سوزی در یک پالایشگاه شد.

حملات پهپادی اوکراین، از جمله به حومه‌های مسکو، دامنه جنگ را به مراتب از نواحی مرزی فراتر برده و به قلب روسیه کشانده ‌است.

طی چند ماه اخیر، اوکراین تلاش کرده با هدف قرار دادن پالایشگاه‌ها و ترمینال‌های انتقال نفت در نقاط مختلف روسیه، از سرعت و شدت حملات کرملین بکاهد.

از سوی دیگر وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز یکشنبه ادعا کرد که نیروهای این کشور، کنترل دو ناحیه دیگر در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را به ‌دست گرفته‌اند. طی روزهای اخیر نیروهای روسیه با پیشروی کند اما مستمر در دونتسک، به شهر استراتژیک پاکروفسک نزدیک شده‌اند، شهری که یک گذرگاه حساس لجستیکی برای نیروهای اوکراین محسوب می‌شود.

در همین روز حملات موشکی روسیه به خارکیف هم ادامه داشت. به گفته شهردار این شهر، بر اثر اصابت ده موشک روسیه به نقاط مختلف خارکیف، یک مرکز خرید، یک مجتمع ورزشی و یک ساختمان مسکونی آسیب دیده و بیش از ۴۰ نفر هم زخمی شدند.

بیش از دو سال و نیم پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حالا پایتخت‌نشینان دو کشور، بیش از پیش، جنگ و آثار آن را احساس می‌کنند.

XS
SM
MD
LG