لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

«وام‌های میلیاردی» هیئت مدیرهٔ بورس؛ رئیس سازمان بورس استعفا کرد


مجید عشقی در روزهای اخیر، گزارش‌ها مبنی بر پرداخت وام به خود و سایر اعضای هیئت مدیره سازمان بورس را «دروغ بزرگ» خوانده بود
مجید عشقی در روزهای اخیر، گزارش‌ها مبنی بر پرداخت وام به خود و سایر اعضای هیئت مدیره سازمان بورس را «دروغ بزرگ» خوانده بود

به‌ دنبال انتشار گزارش‌های جنجالی از دریافت وام‌های میلیاردی توسط مدیران ارشد بورس ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از سمت خود کناره‌گیری کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، مجید عشقی روز شنبه، ۱۷ شهریور، به‌طور رسمی استعفای خود را به رئیس شورای عالی بورس ارائه کرد.

استعفای او سه روز پس از افشای وام‌های کم‌بهره چند عضو هیئت مدیره بورس به خود صورت می‌گیرد که در رسانه‌ها از آن به عنوان «وام عشقی» یاد می‌شود.

در روزهای گذشته تصویر نامه‌ٔ سازمان بازرسی به وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد دریافت وام‌های قرض‌الحسنه از سوی رئیس و برخی اعضای هیئت مدیره سازمان بورس منتشر شده بود که واکنش‌های منفی زیادی در پی داشت.

بر اساس این نامه، پنج عضو شورای عالی بورس در مصوبه‌ای با درخواست وام اعضای هیئت مدیره سازمان بورس به مبلغ ده میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان موافقت کرده‌اند.

بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اختصاص یافته و مبلغ آن ٢ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، با دوره بازگشت ۱۰ ساله و سود ۴ درصد اختصاص داشت.

او پس از انتشار تصویر این نامهٔ جنجالی که عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد ایران را نیز به واکنش واداشت، پرداخت وام به خود و سایر اعضای هیئت مدیره را «دروغ بزرگ» خوانده بود.

او در گفت‌وگو با تلویزیون ایران با اشاره به این که پرداخت این تسهیلات «بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و بر قوانین و مقررات» بوده گفت که «این مصوبه صرفا برای اعضای هیئت مدیره نبوده؛ بلکه برای کل کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار است.»

رئیس سازمان بورس ایران همچنین افزود به دلیل «شرایط خاص و محدودیت‌های متعدد» که برای کارکنان و مدیران این سازمان وجود دارد، «لازم بود» این تسهیلات پرداخت شود.

آقای عشقی درباره این شرایط و محدودیت‌ها توضیح بیشتری نداد.

وزیر اقتصاد ایران در واکنش به خبر دریافت وام‌های میلیاردی توسط مدیران ارشد بورس ایران در شبکه ایکس، توییتر سابق، نوشت که موضوع را به بازرسی این وزارتخانه ارجاع داده است.

او در شبکه ایکس تأکید کرد که «در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌‌خواری به هیچ کس نخواهیم داد».

به نوشته خبرگزاری ایرنا، مجید عشقی پیشتر، پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به عبدالناصر همتی، نیز به صورت شفاهی استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود.

او ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با رای اعضای شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

عشقی ۳۰ ماه بعد یعنی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ یک‌ بار دیگر با کسب رأی اعتماد و حمایت مجدد اعضای شورای عالی بورس برای ۳۰ ماه دیگر در سمت خود ابقا شده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG