لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

سه اسرائیلی در تیراندازی در گذرگاه مرزی اردن و کرانه باختری کشته شدند


نیروهای امنیتی اسرائیلی در نزدیکی گذرگاه مرزی و پل ملک حسین
نیروهای امنیتی اسرائیلی در نزدیکی گذرگاه مرزی و پل ملک حسین

بر اثر تیراندازی فرد مسلحی که با عبور از پل ملک حسین، از اردن وارد کرانه باختری اشغالی شده‌ بود، سه غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

این حادثه صبح یکشنبه ۱۸ شهریورماه در نزدیکی گذرگاه مرزی رخ داد و مهاجم با شلیک نیروهای امنیتی اسرائیلی کشته شد.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، حمله در بخش ترابری محموله‌های تجاری انجام شد، محوطه‌ای که در کنترل نیروهای اسرائیلی‌ است و کامیون‌های اردنی محموله‌های خود را برای ورود به کرانه باختری تخلیه می‌کنند.

مدیر اسرائیلی گذرگاه به خبرنگاران گفت راننده یکی از کامیون‌ها با خروج از کامیون، به سوی نیروهای امنیتی اسرائیلی شلیک کرد، که در نتیجه سه کارگر اسرائیلی کشته ‌شدند.

روزانه ده‌ها کامیون و تریلی با عبور از پل ملک‌ حسین، از اردن وارد کرانه باختری شده و محصولات اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس را برای بازارهای اسرائیل و کرانه باختری، به این منطقه منتقل می‌کنند.

مقام‌های اردنی هم ضمن اعلام بسته‌ شدن موقت این پل، از آغاز تحقیقات در مورد این حمله خبر داده‌اند.

پل یا گذرگاه مرزی ملک حسین، در شمال بحرالمیت در میانه مسیر امان پایتخت اردن و اورشلیم قرار دارد.

این نخستین حمله از نوع خود در طول مرز اردن و اسرائیل، از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱۱ ماه پیش، تاکنون بوده‌ است.

اردن و اسرائیل سی سال پیش پیمان صلح امضا کرده و روابط امنیتی نزدیکی با هم دارند.

آتش‌باری متقابل ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان

در تحولی دیگر، تبادل آتش بین نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل هم ادامه دارد.

شنبه ۱۷ شهریورماه بر اثر حمله هوایی اسرائیل به شهرک «فَرعون» در شمال بیروت، سه آتش‌نشان لبنانی کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت لبنان، این افراد در حال مهار آتش‌سوزی ناشی از یک حمله دیگر اسرائیل بودند. در این بیانیه آمده که خودروی اطفای حریق این آتش‌نشان‌ها، هدف حمله قرار گرفته‌ است. وزارت بهداشت لبنان با تاکید بر این‌که این، دومین حمله اسرائیل به نیروهای امدادی لبنان، ظرف تنها ۱۲ ساعت بود، آن را «تعمدی» دانست.

در بیانیه وزارت بهداشت لبنان آمده که از نیمه مهرماه سال قبل و آغاز جنگ غزه، ۲۷ نیروی امدادی لبنان با آتش اسرائیل کشته و ۹۴ تن هم زخمی شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید در این مدت، دو بیمارستان و ۲۱ مرکز بهداشت «هدف قرار گرفته‌اند» و ۳۲ آمبولانس یا ماشین آتش‌نشانی هم به شدت آسیب دیده‌اند.

بیانیه در پایان، خواستار توقف آن چه «حملات تعمدی و تکرارشونده به نیروهای امدادی» خواند، شده است.

از سوی دیگر،‌ ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای، ضمن تائید حمله به «فرعون»، هدف آن را «اعضای سازمان شبه‌نظامی امل» توصیف کرد که در «یک پایگاه نظامی حزب‌الله» حضور داشته‌اند.

جنبش امل هم با تائید کشته‌ شدن دو تن از اعضایش در این حمله، ادعا کرد که آنها در حال انجام «اقدامات بشردوستانه» و مهار حریق بوده‌اند.

نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم‌ کردن این حمله به عنوان «نقض قوانین بین‌المللی»، از برگزاری یک جلسه اضطراری در روز دوشنبه با سفرای کشورهای غربی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی خبر داد.

گروه حزب‌الله هم با انتشار بیانیه‌ای، از شلیک چندین موشک «فلق» به تلافی حمله اسرائیل به «فرعون» خبر داد. حزب‌الله در این بیانیه ادعا کرده که یک «مقر نظامی اسرائیل» را در شهر شمالی «کریات شمونا» هدف قرار داده و تلفاتی هم به جا گذاشته‌است.

این گروه شبه‌نظامی متحد ایران در بیانیه‌ای دیگر از شلیک موشک‌هایی به شهرک اسرائیلی «شامیر» در نزدیکی «کریات شمونا» خبر داد.

ارتش اسرائیل هم با اعلام انجام حملاتی علیه مواضع حزب‌الله اعلام کرد که در طول شب، چندین پرتابه شلیک‌شده از لبنان را رهگیری و منهدم کرده‌ است.

از زمان آغاز جنگ غزه بیش از ۱۱ ماه پیش، درگیری‌های حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل هم تقریبا به شکل روزانه ادامه داشته و تشدید شده‌ است. در این مدت بیش از ۶۰۰ نفر از جمله حدود ۱۴۰ غیر نظامی لبنانی بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

در سمت دیگر مرز و از جمله در بلندی‌های اشغالی جولان هم، ۲۴ سرباز و ۲۶ غیر نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند. ده‌ها هزار غیر نظامی هم در هر دو سوی مرز،‌ ناچار به ترک خانه‌های خود و رفتن به مناطقی امن‌تر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG