لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

رئیس سی‌آی‌ای: پیشنهاد جدید آتش‌بس طی روزهای آینده به طرفین جنگ غزه ارائه می‌شود


اظهارات ویلیام برنز در برنامه‌ای که فایننشال‌تایمز ترتیب داده بود و در کنار رئیس ام‌آی۶ بیان می‌شد
اظهارات ویلیام برنز در برنامه‌ای که فایننشال‌تایمز ترتیب داده بود و در کنار رئیس ام‌آی۶ بیان می‌شد

رئیس سازمان سی‌آی‌ای که مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده در گفت‌وگوهای مربوط به توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها است اعلام کرد «پیشنهاد آتش‌بس مفصل‌تری» در چند روز آینده به طرفین ارائه خواهد شد.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، روز شنبه ۱۷ شهریور گفت امیدوار است که متن پیشنهادی جدید «که دارای جزییات بیشتری است» ظرف چند روز آینده به طرفین ارائه شود و «بعد خواهیم دید».

آقای برنز که در کنار رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و در برنامه‌ای از سوی روزنامه فایننشال‌تایمز سخن می‌گفت افزود به همراه قطر و مصر به شدت در حال کار بر روی «متن‌ها و فرمول‌های خلاقانه» است تا با یافتن پیشنهادی که هر دو طرف را راضی کند دستیابی به آتش‌بس تضمین شود.

طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ابتدا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ارائه شد و خرداد امسال به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

با این حال چند دور مذاکره برای نهایی شدن جزییات آن تاکنون به نتیجه نرسیده و آخرین دور این مذاکرات حدود دو هفته پیش در قاهره برگزار شد.

دو روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت بر سر ۹۰ درصد موارد توافق به دست آمده و ۱۰ درصد باقی‌مانده مربوط به موضوعاتی مانند کریدور فیلادلفی و نحوه مبادله گروگان‌ها و زندانیان است.

کریدور فیلادلفی جاده‌ای ۱۴ کیلومتری در منطقه حائل و در جنوب غزه در مرز با مصر است.

ویلیام برنز نیز در اظهارات خود به موضوع «۹۰ درصد توافق» اشاره کرد و درباره متن پیشنهادی توافقنامه آتش‌بس گفت: «۹۰ درصد پاراگراف‌ها مورد توافق قرار گرفته اما ۱۰ درصد آخر همیشه سخت‌ترین پاراگراف‌ها بوده است».

او با تاکید بر اینکه این موضوع به «اراده سیاسی» طرفین بازمی‌گردد گفت امیدوار است رهبران دو طرف دریابند که «چه چیزی در خطر است» و بر همین مبنا پیش بروند.

از هفته گذشته و به دنبال کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، فشارها در اسرائیل برای دستیابی فوری به توافقی به منظور بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به اوج رسیده است.

هفته گذشته همچنین گزارش شد که واشینگتن «آخرین پیشنهادها» را برای دستیابی به توافق آتش‌بس ارائه می‌دهد.

اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، هر یک دیگری را مسئول بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آتش‌بس معرفی کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه بار دیگر وجود توافق بر سر ۹۰ درصد موارد در توافقنامه پیشنهادی را تکذیب کرد و به شبکه خبری فاکس گفت: «این طور نیست».

نخست وزیر اسرائیل افزود: «یک داستان، یک روایت وجود دارد که توافقی در دست است. چنین نیست».

جنگ کنونی غزه از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون حدود ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG