لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ادامه حملات روسیه به شرق اوکراین؛ بیش از ۲۰۰ اسیر جنگی مبادله شدند


همزمان با ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین، مسکو و کی‌یف با میانجی‌گری امارات متحده عربی هر کدام ۱۰۳ اسیر جنگی را با موفقیت مبادله کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه ۲۴ شهریور تایید کرد که کشورش ۱۰۳ نظامی را از اسارت روسیه بازگردانده است.

او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشت: «افراد ما در خانه هستند. ما با موفقیت ۱۰۳ رزمنده دیگر را از اسارت روسیه به اوکراین بازگردانیم».

این افراد شامل ۸۲ سرباز و سرجوخه و ۲۱ افسر نظامی هستند.

او تصاویری از سربازان اوکراینی را منتشر کرده است که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند و با تلفن‌های همراه صحبت می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که ۱۰۳ سرباز اوکراینی را که در اسارت بودند با همین تعداد اسیر جنگی روسی در یک توافق با میانجیگری امارات متحده عربی مبادله کرده است.

این اعلامیه تنها سه هفته پس از آن اعلام شد که روسیه و اوکراین هر کدام ۱۱۵ اسیر جنگی را در یک توافق با میانجیگری امارات متحده عربی مبادله کردند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسی که در مبادله روز شنبه آزاد شدند، در جریان تهاجم اوکراین به منطقه کورسک، که از ششم اوت آغاز شد، دستگیر شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: «در نتیجه روند مذاکرات، ۱۰۳ نظامی روسی اسیر شده در منطقه کورسک از قلمرو تحت کنترل رژیم کیف بازگردانده شدند و در مقابل، ۱۰۳ اسیر جنگی ارتش اوکراین تحویل داده شدند.»

بر اساس اعلام این وزارتخانه، نظامیان آزاد شده روسیه اکنون در خاک بلاروس کمک های روانی و پزشکی دریافت می‌کنند.

مقامات اوکراینی پیش‌تر گفته بودند که نیروهای این کشور حداقل ششصد سرباز روسی را در جریان نفوذ به کورسک به اسارت گرفته‌اند و این دستاورد به بازگشت اوکراینی‌های اسیر شده کمک می‌کند.

وزارت خارجه امارات هم از این توافق به عنوان یک «موفقیت» استقبال کرد و از همکاری هر دو طرف در روز شنبه تشکر کرد.

«پیشروی» روسیه در خاک اوکراین

مبادله زندانیان در حالی صورت گرفت که روسیه ادعا کرده در شرق اوکراین پیشروی بیشتری کرده و در هفته های اخیر چند روستا را تصرف کرده است.

وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که روستای ژلان پرشه را در کمتر از ۳۰ کیلومتری از مرکز لجستیکی کلیدی پوکروفسک که تحت کنترل اوکراین است، «آزاد» کرده است.

پوکروفسک در تقاطع یک جاده کلیدی قرار دارد و مرکز تأمین و تدارکات مهمی برای ارتش اوکراین به شمار می‌رود و مدت‌ها هدف ارتش مسکو بوده است.

بیش از نیمی از ۶۰ هزار ساکن این شهر از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ فرار کرده‌اند و در هفته های اخیر با نزدیک شدن ارتش مسکو، فرایند تخلیه شدت گرفته است.

روز چهارشنبه فرماندار محلی دونتسک اعلام کرد بر اثر بیش از ۲۰ حمله جداگانه روسیه، چهار غیرنظامی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

او از تخلیه بیش از ۹۰۰ نفر از مناطق تحت حملات مسکو در شرق اوکراین خبر داده است.

نبردهای سنگین در حالی ادامه دارد که روسیه می‌کوشد نیروهای اوکراینی را از خاک خود عقب براند. اوکراین از اواخر ماه اوت حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را به کنترل خود درآورده است.

در حالی که دیدار اخیر جو بایدن و کي‌یر استارمر، رهبران ایالات متحده و بریتانیا، تغییر قابل مشاهده‌ای در سیاست‌های آنها در مورد تأمین تسلیحات دوربرد اوکراین ایجاد نکرد، اوکراین خواستار موافقت این کشورها برای برای استفاده از موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه شده است.

XS
SM
MD
LG