لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

تجمعات در شهرهای مختلف جهان در دومین سالگرد مهسا امینی


نمایی از تظاهرات روز یکشنبه در پاریس
نمایی از تظاهرات روز یکشنبه در پاریس

ایرانیان در شهرهای مختلف جهان همزمان با دومین سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، تظاهرات و تجمعات مختلفی برگزار کردند.

تجمعات و تظاهرات روز یکشنبه ۲۵ شهریور از جمله در شهرهای پاریس، لندن، لس‌آنجلس، تورنتو، نیویورک، هامبورگ، واشینگتن و استکهلم برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر در پاریس روز یکشنبه برای نشان دادن همبستگی با اعتراضاتی که پس از جان باختن مهسا امینی در ایران آغاز شد راهپیمایی کردند.

بنابر این گزارش، در تظاهرات پاریس که بخشی از آن زیر باران برگزار شد، شرکت‌کنندگان شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند و آهنگ «برای»، اثر شروین حاجی‌پور، را خواندند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان روز یکشنبه در پاریس از «میدان جمهوری» تا «میدان ملت» راهپیمایی کردند.

علاوه بر سخنران‌های ایرانی، در تجمع پاریس چند چهره فرانسوی از جمله اولیویه فور، رهبر سوسیالیست‌ها، ساندرین روسو، چهره سرشناس سبزها، و مانون اوبری، عضو چپ افراطی پارلمان اروپا سخنرانی کردند.

روز یکشنبه ایرانیان در برخی شهرهای دیگر جهان، از جمله لندن، لس‌آنجلس، تورنتو، نیویورک، هامبورگ، واشینگتن و استکهلم هم تظاهرات و تجمعاتی برگزار کردند.

گروه‌های متعددی برای برگزاری این تجمعات و راهپیمایی‌ها فراخوان داده بودند.

در تورنتو، پرجمعیت‌ترین شهر کانادا، نیز هزاران نفر به مناسبت دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در گشت ارشاد و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» راهپیمایی کردند.

حامد اسماعیلیون، فعال مدنی و سیاسی که یکی از سخنران‌ها در تجمع تورنتو بود، به رادیو فردا گفت: «جمهوری اسلامی از حل مسائل ناتوان است و نهایتا این جنبش به گذار جمهوری اسلامی و رسیدن ایران به دموکراسی منجر خواهد شد».

در لندن، پایتخت انگلستان، نیز گروه‌هایی از ایرانیان راهپیمایی خود را از محل موسوم به «چشم لندن» که چرخ و فلک معروف این شهر آنجا قرار دارد آغاز کردند.

تظاهرکنندگان پس از گذر از پل منتهی به پارلمان، در نزدیکی دفتر نخست وزیر بریتانیا تجمع کردند و سخنرانی‌ها و برنامه‌های دیگر در آنجا برگزار شد.

در شهر کلن آلمان نیز گروهی از ایرانیان پس از تجمع در برابر کلیسای جامع این شهر، به سمت رودخانه راین راه‌پیمایی کردند.

بنابر ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در این مراسم مادر ابوالفضل امیرعطایی، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» سخنرانی کرد.

در برن، پایتخت سوئیس، نیز گروهی از ایرانیان در برابر سفارت جمهوری اسلامی تجمع کردند و شعار سر دادند.

در همین حال شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیامی به مناسبت دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی نوشت: «صدای مهسا امینی همچنان زنده است و راه همه قهرمانان جاویدنام وطن که جان خود را برای آزادی و سربلندی ایران فدا کردند ادامه دارد».

او در این پیام که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد افزوده است: «نام پر افتخارشان را با صدای رسا فریاد بزنید، داستان شجاعت‌شان را به اشتراک بگذارید، یاور خانواده‌های دلیرشان باشید و دوشادوش هم در برابر رژیم جمهوری اسلامی بایستید. ما با هم قوی‌تریم».

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله و اهل سقز بود که ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در تهران به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد و پس از سه روز اغما، سرانجام ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری در تهران جان باخت.

مرگ او سرآغاز اعتراضات گسترده و چندماهه در ایران با نام «زن زندگی آزادی» شد که سرکوب بسیار شدید حکومتی را به همراه داشت.

از جنبش «زن، زندگی، آزادی» به عنوان گسترده‌ترین و عمیق‌ترین اعتراضات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG