لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه: «مصرف گاز ایران معادل چین است»


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است در ایران به اندازه کل چین گاز مصرف می‌شود.

حمید پورمحمدی روز یکشنبه ۲۵ شهریور در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: «میزان مصرف کشور معادل کل مصرف چین است، در حالی که جمعیت ‌و رشد اقتصادی چین از ما خیلی بیشتر است».

او همچنین گفت که مصرف گاز در ایران معادل مصرف ۲۵ کشور اروپا یا ۵۰ درصد این قاره است.

با این حال داده‌های رسمی ادعاهای رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران را تایید نمی‌کنند.

مصرف گاز در کشورهای قاره اروپا حدود چهار برابر مصرف در ایران، و مصرف گاز در چین نیز ۶۵ درصد بیشتر از ایران است.

آقای پورمحمدی در سخنرانی خود همچنین گفته است سالانه ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید و پنج میلیارد مترمکعب آن صادر می‌شود و بنابراین بالغ‌ بر ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز در داخل مصرف می‌شود.

این آمارها نیز با گزارش‌های رسمی و بین‌المللی اختلاف فاحشی دارند.

ایران سال گذشته ۲۵۲ میلیارد متر مکعب تولید گاز (بدون احتساب تلفات گاز در مرحله تولید) داشت که بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب آن صادر شد.

با احتساب گاز وارداتی از ترکمنستان، میزان مصرف داخلی گاز در سال گذشته ۲۴۵ میلیارد متر مکعب بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اشاره نکرد که مصرف نسبتا بالای گاز در ایران عمدتا به دلیل عدم توسعه منابع تولید انرژی‌ دیگر، از جمله انرژی‌های خورشیدی و بادی، در حکومت جمهوری اسلامی است و بخش اعظم انرژی کشور متکی به گاز است.

برای نمونه سال گذشته در چین، حتی بدون احتساب هنگ‌کنگ، ۶۵ درصد بیشتر از ایران گاز مصرف شد و مصرف نفت آن هم حدود ۱۰ برابر ایران بود.

همچنین سال گذشته مصرف زغال سنگ در چین ۱۱۵۰ برابر ایران، مصرف انرژی هسته‌ای ۶۵ برابر، مصرف انرژی آبی ۵۵ برابر، و مصرف انرژی‌های خورشیدی و بادی ۸۱۵ برابر ایران بود.

بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، از جمله بانک جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی، میزان اتلاف گاز ایران در مرحله تولید، انتقال و توزیع سالانه به حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

این رقم معادل ۱۲ درصد از کل مصرف گاز کشور و معادل نیمی از مصرف گاز خانوارهای ایرانی است.

با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت مسعود پزشکیان اشاره‌ای به این حجم عظیم هدررفت انرژی نکرده است.

ایران در تابستان با کسری بالای ۲۰ درصدی برق و در زمستان با کسری ۲۵ درصدی گاز مواجه است.

کسری زمستانی گاز ایران به بالای ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد که این حجم عظیم، معادل کل مصرف روزانه گاز ترکیه در همین فصل است.

در مورد ترکیه، که جمعیت آن کم‌وبیش مشابه جمعیت ایران است، اگرچه مصرف گاز این کشور حدود یک‌پنجم ایران، و مصرف نفت آن ۳۵ درصد کمتر از ایران است، اما مصرف انرژی خورشیدی و بادی در ترکیه ۳۵ برابر ایران، مصرف زغال‌سنگ ۲۰ برابر ایران و مصرف برق آبی این کشور سه برابر ایران است.

XS
SM
MD
LG