لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

کیفیت تولید بنزین در ایران «به خواست دولت کاهش یافت»


دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت می‌گوید تولیدکنندگان بنزین به درخواست دولت کیفیت بنزین تولیدی خود را کاهش داده‌اند.

ناصر عاشوری روز یک‌شنبه اول مهر ماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که به منظور «تولید بنزین بیشتر و تأمین نیازهای کشور»، دولت درخواست کرده بنزین یورو ۴ و یورو ۵ کمتری تولید شود.

به گفته آقای عاشوری تولید روزانه بنزین به شکل میانگین به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است، اما مصرف روزانه بنزین حدود هفت تا هشت میلیون لیتر بیشتر از تولید است.

مسئولان دولتی در سال‌های گذشته بارها وعده داده‌ بودند که ایران به سمت تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ برای همه جایگاه‌های سوخت کشور حرکت می‌کند اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

سال گذشته یک سند محرمانه وزارت نفت که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده بود، نشان داد که تنها یک‌پنجم بنزین تولیدی کشور این استانداردها را دارد.

این سند نشان می داد که در آن زمان به طور روزانه تنها ۷.۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند و ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز و بندرعباس تولید می‌شود.

جواد اوجی، وزیر سابق نفت، در تیرماه امسال گفته بود که در تمام شهرها از «سوخت یورو ۴ و یورو ۵» استفاده می‌شود و تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها مطابق استاندارد یورو ۵ خواهد بود.

در حالی که مقامات وزارت نفت مدعی تولید بنزین استاندارد در تمامی شهرها شده‌ بودند، اظهارات تولیدکنندگان و مقامات صنفی در هفته‌های اخیر از کاهش کیفیت بنزین با مجوز دولت حکایت می‌کند.

بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی، یک هفته پیش گفت که پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد، اما به دلیل «ناترازی»، مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و با قیمت ارزان شده است.

آقای افقهی هم از «دستور دولت» برای پایین نگه‌داشتن کیفیت بنزین پرده برداشته بود.

به گفته او، دولت به دلیل «ناترازی بنزین» شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی را «وادار» به تولید بنزین با اکتان پایین‌تر کرد؛ اظهاراتی که نه تنها گزارش‌ها از کاهش کیفیت بنزین را تایید کرد بلکه پای دولت را هم به این موضوع باز کرد.

در خردادماه امسال و در حالی که کاهش کیفیت بنزین به وسیله مقامات رسمی تکذیب می‌شد، رادیو فردا به یک گزارش محرمانه وزارت نفت دسترسی پیدا کرده بود که نشان می‌داد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که نفت فوق سبک (میعانات گازی) پالایش می‌کند، بنزین استاندارد تولید نمی‌کند.

جزئیات این گزارش رسمی نشان می‌داد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تنها چند سالی از راه‌اندازی آن می‌گذرد، در فروردین امسال روزانه ۴۲۲ هزار بشکه میعانات گازی دریافت کرده و ۳۷ میلیون لیتر بنزین معمولی با اکتان ۸۷، حدود هفت میلیون لیتر گازوئیل یورو به همراه ۸.۵ میلیون لیتر گازوئیل معمولی و دیگر محصولات نفتی، از جمله مازوت و نفت سفید تولید کرده است.

همزمان با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها، کاهش تولید بنزین بی‌کیفیت، سلامت شهروندان را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته اعلام کرد که آلودگی هوا پس از استعمال دخانیات، دومین عامل اصلی مرگ های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

این مرکز بر اساس یک تحقیق گفت که ارتباط معناداری بین میزان «آلودگی هوا» و «مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و تنفسی ناشی از سرطان ریه» در ایران وجود دارد.

XS
SM
MD
LG