لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

شیوع گسترده بیماری وبا در افغانستان در پی وقوع سیلاب‌ها


یک زن افغان کودک خود را در آغوش گرفته و همسرش در حال بیرون آوردن وسایل خانه پس از وقوع سیلاب در مرکز ولایت فاریاب است
یک زن افغان کودک خود را در آغوش گرفته و همسرش در حال بیرون آوردن وسایل خانه پس از وقوع سیلاب در مرکز ولایت فاریاب است

گزارش‌ها حاکی از شیوع گسترده بیماری عفونی وبا در افغانستان در پی سیلاب‌ها و قطع دسترسی مناطقی از کشور به آب آشامیدنی سالم است.

سازمان جهانی بهداشت شمار مبتلایان به بیماری وبا در افغانستان را ۴۷ هزار نفر اعلام کرده است.

وبا یک بیماری باکتریایی بسیار عفونی است که اغلب بواسطه غذا و آب آلوده شیوع می‌یابد و از نشانه‌های آن اسهال حاد، تب و کم آبی بدن است. در صورت عدم مداخله پزشکی، این بیماری می‌تواند منجر به مرگ شود.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد در سال جاری و تاکنون دست‌کم ۲۵ نفر در افغانستان به خاطر ابتلا به وبا جان باخته‌اند که بالاترین رقم در جهان است.

به رغم گزارش سازمان جهانی بهداشت و گزارش رادیو آزادی (بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد) از شواهد عینی شیوع وبا، شرافت زمان امر، سخنگوی وزارت بهداشت طالبان مدعی شده که «هیچ مورد تایید شده از ابتلا به وبا در کشور وجود ندارد».

او با انتشار پیامی در شبکه ایکس از رسانه‌ها خواست که از انتشار گزارش‌های تایید نشده از سوی طالبان درباره بیماری‌های واگیردار خودداری کنند.

کارشناسان می‌گویند سیلاب‌ها که بهار امسال بخش‌هایی از شمال و مرکز افغانستان را فرا گرفت، همراه با فروپاشی سیستم بهداشتی، علت اصلی شیوع وبا در این کشور است.

به رغم انکار طالبان، فریدالله عمری، پزشک بیمارستان ملی بیماری‌های عفونی در کابل، تایید کرده که این بیمارستان روزانه پذیرای حدود ۸۰ بیمار است که از بیماری‌های عفونی مانند وبا که از آب ناسالم منتقل می‌شود، رنج می‌برند.

او تصریح کرد که شیوع وبا به خاطر عدم رعایت بهداشت و نوشیدن آب ناسالم افزایش یافته است.

مردم مناطق سیل‌زده می‌گویند سیلاب‌ها بسیاری از منابع آبی و زیرساخت‌ها را ویران کرده و از طرفی برای مقابله با بیماری وبا کمبود شدید دارو وجود دارد.

رادیو آزادی با چند نفر از شاهدان عینی وضعیت شیوع وبا و آلودگی آب در این زمینه گفتگو کرده است.

سیلاب‌های بهار امسال در افغانستان صدها کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG