لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

ابراز نگرانی کمیسیون امنیت ملی از احتمال «اتفاقی مشابه» انفجار پیجرها در ایران


تصویری از عیادت شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از برخی مجروحان انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان، که در بیمارستانی در تهران بستری هستند
تصویری از عیادت شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از برخی مجروحان انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان، که در بیمارستانی در تهران بستری هستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ابراز نگرانی اعضای این کمیسیون نسبت به بروز «اتفاقی مشابه» انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان در ایران خبر داد.

به گفتهٔ ابراهیم رضایی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این نگرانی در جلسه فوق‌العاده روز شنبه، دوم مهرماه، دربارهٔ انفجار پیجرها در لبنان، که با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونان او، دستیار وزیر خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا و کارشناسان و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، مطرح شد.

آقای رضایی دربارهٔ محتوای این جلسه گفت: «اعضای کمیسیون ابراز نگرانی کردند از اینکه کار مشابهی در ایران هم انجام شود» و خواستار «مراقبت از مراکز حساس و حیاتی کشور» شدند.

به گفته آقای رضایی، در این جلسه ، وزیر ارتباطات هم در ارتباط با اقلام وارداتی مخابراتی گفت که «باید سامانه رجیستری تقویت شود.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که انفجار مشکوک هزاران دستگاه پیجر (پیجو) و بی‌سیم متعلق به گروه حزب‌الله لبنان در هفته گذشته ده‌ها کشته و هزاران زخمی، معلول جسمانی و نابینا شده بر جای گذاشت و پس از آن، جمهوری اسلامی ایران از بیم نفوذ اسرائیل بازرسی از تجهیزات ارتباطی و سایر دستگاه‌های خود را آغاز کرده است.

رویترز روز دوشنبه، دوم مهر، در یک گزارش «اختصاصی» با استناد به یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد «عملیات گسترده» سپاه پاسداران برای بازرسی تمامی دستگاه‌ها و نه تنها تجهیزات ارتباطی این نهادها، در ایران آغاز شده است.

این گزارش حاکی است سپاه همچنین به تمامی نیروهای خود دستور داده استفاده از هر نوع وسیله ارتباطی را کنار بگذارند.

برپایهٔ این گزارش، استفاده از این تجهیزات در سایت‌های هسته‌ای و موشکی ایران نیز متوقف شده است.

خبر خبرگزاری رویترز یک روز پس از آن منتشر شد که سپاه پاسداران روز اول مهر از بازداشت ۱۲ عضو «یک شبکه» مرتبط با اسرائیل در شش استان ایران به اتهام «انجام اقدامات ضد امنیتی علیه مردم» خبر داد، اما به احتمال ارتباط میان این بازداشت‌ها با نگرانی از تجهیزات ارتباطی اشاره نکرد.

رد ارتباط میان سقوط هواپیمای ابراهیم رئیسی و انفجار پیجر

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه همچنین گفت که در جلسهٔ فوق‌العادهٔ مجلس با شماری از مقامات بلندپایه از جمله وزیر ارتباطات، تأکید شد که ماجرای پیجرها «هیچ ارتباطی» با موضوع سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراهش نداشته است.

این موضوع از آن رو بیان شده که پس از انفجار پیجرها در لبنان، تصاویری تأییدنشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده رئیسی از پیجرهای مشابه منتشر شده بود.

اگرچه در شبکه‌های اجتماعی مدتی بعد این پیجرها، «ساعت» معرفی شدند، اما گمانه‌های بسیاری در این زمینه مبنی بر احتمال رابطه میان وقوع انفجار در این پیجرها و سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه مطرح شده بود.

بالگردی که حامل رئیس‌جمهور پیشین ایران، وزیر امور خارجه سابق و چند همراه دیگر بود، ظهر روز ۳۰ اردیبهشت در ارتفاعات منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

در روزهای اخیر احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به زخمی‌شدن سفیر ایران در لبنان به‌دلیل در اختیار داشتن یکی از این پیجرها، گفت: «براساس اطلاعاتی که از برخی نیروهای اطلاعاتی و نظامی گرفته‌ایم، شهید رئیسی نیز از یک پیجر استفاده می‌کرد.»

او در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران، افزود: «البته شاید نوع آن [پیجر رئیسی] با پیجری که دست نیروهای حزب‌الله بود، تفاوت داشت، ولی یکی از سناریوهای محتمل دربارهٔ حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور فقید ما پیش آمد، منفجر شدن پیجر ایشان است.»

با این حال هیئت عالی مأمور شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای بررسی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در گزارش نهایی خود اعلام کرد دلیل این سانحه «شرایط پیچیده اقلیمی و جوی» منطقه بوده که باعث برخورد بالگرد با کوه شد.

در این گزارش احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با «سامانه های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر» منتفی اعلام شده بود.

این در حالی است که بلافاصله پس از وقوع سانحه اظهارات و روایت‌های متناقض مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی آغاز شد و تا روزهای بعد نیز ادامه داشت.

واکنش‌ها به این روایت‌های متناقض تا حدی گسترده بوده که حتی برخی شخصیت‌های نزدیک به حکومت و رسانه‌های داخلی نیز با وجود فضای امنیتی و تهدیدها در این زمینه انتقادات زیادی را مطرح کردند.

از سوی دیگر ناتوانی جمهوری اسلامی در یافتن محل دقیق سقوط و لاشه بالگرد خبرساز شد و روند پیدا شدن و تأیید رسمی کشته شدن رئیس‌جمهور پیشین و همراهانش ۱۸ ساعت طول کشید.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خبرآنلاین، رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG