لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

صادرات ماده اولیه تولید بنزین به امارات همزمان با کسری سوخت در ایران


تأسیسات پتروشیمی در عسلویه
تأسیسات پتروشیمی در عسلویه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید در حالی که کشور با کسری چشمگیر بنزین مواجه است، واحدهای پتروشیمی، «ریفرمیت» تولیدی خود را که ماده اولیه تولید بنزین است، به امارات متحده عربی صادر می‌کنند.

احمد معروف‌خانی سه‌شنبه سوم مهرماه به ایلنا گفته است اکنون بسیاری از پتروشیمی‌های داخل کشور افزودنی‌های تولید بنزین را صادر می‌کنند.

او در ادامه گفت: «مثلا هفته گذشته شاهد صادرات «ریفرمیت» به بازار امارات بوده‌ایم، در صورتی که همین محصول می‌تواند در داخل کشور با فرایند ترکیب با «نفتا» تبدیل به بنزین مطلوب و باکیفیت شود.»

یک گزارش محرمانه وزارت نفت که پیشتر به دست رادیو فردا رسیده بود، نشان می‌دهد تحویل روزانه ریفرمیت توسط واحدهای پتروشیمی به پالایشگاه‌های کشور در فروردین امسال نسبت به کل سال گذشته از بالای ۳ میلیون لیتر به ۱.۳ میلیون لیتر سقوط کرده است.

پالایشگاه‌های کشور خود ۱۴.۵ میلیون لیتر تولید روزانه نفتا دارند و بخشی از آن نیز صادر می‌شود. این پالایشگاه‌ها با دریافت ریفرمیت بیشتر از مجتمع‌های پتروشیمی، می‌توانند بنزین با کیفیت بیشتری تولید کنند، اما به نظر می‌رسد دولت عمدا در تلاش است به جای تولید بنزین باکیفیت، بنزین با کیفیت نازل تولید کند تا احتمالا بار هزینه یارانه سوخت دولت را کاهش دهد.

طی روزهای گذشته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تایید کردند که دولت تولید بنزین استاندارد را به شدت کاهش داده و تمرکز خود رو بر تولید بنزین بی‌کیفیت گذاشته است.

گزارش محرمانه وزارت نفت نیز نشان می‌دهد تولید بنزین یورو ۴ ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا سه برابر فروردین امسال بود. تولید بنزین یورو ۵ به همراه سوپر نیز به ترتیب ۳ درصد و ۳۰ درصد افت کرده است.

در مجموع تولید بنزین یورو ۴، یورو ۵ و سوپر طی دوره یاد شده از ۲۹ میلیون لیتر به ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفته است اولین پروژه‌ای که می‌تواند به کسری بنزین کمک کند پروژه «مهر خلیج‌فارس» است که در بهترین حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران مسئول توسعه پالایشگاه «مهر خلیج فارس» است که خوراک آن نفت فوق سبک (میعانات گازی) خواهد بود. این نهاد سپاه پاسداران چند سال قبل پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» را نیز راه‌اندازی کرده که به رغم پالایش نفت فوق سبک، قادر به تولید بنزین یورو نیست.

ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه «مهر خلیج فارس» ۱۳ میلیون لیتر در روز عنوان شده که معادل یک سوم ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG