لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

تأثیر ورزش از نوع متوسط بر خستگی عاطفی و فرسودگی شغلی


پژوهشی تازه نشان می‌دهد که ورزش، به شرطی که با شدت متوسط انجام پذیرد، می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در مقابله با خستگی بیش از حد شغلی عمل کند.

این تحقیق که نتایج آن در مجلهٔ «پزشکی شغلی و زیست‌محیطی» منتشر شده، به بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی بر خستگی عاطفی و رضایت شغلی بیش از ۵۰۰ فرد شاغل پرداخته است.

دکتر میشله ولف مارنوس، دانشمند تحقیقاتی در پرسونیفای هلث و عضو هیئت علمی در دانشگاه جورج میسون، در این باره به وبسایت Health گفته است «فعالیت‌های فیزیکی متوسط مانند دویدن ملایم، پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری می‌توانند تأثیرات مثبتی بر کاهش فرسودگی شغلی داشته باشند».

شرکت‌کنندگان در این مطالعه که همگی کارمندان تمام‌وقت بوده‌اند، نظرسنجی‌هایی در مورد استرس‌های شغلی و عادات ورزشی خود را تکمیل کردند.

نتایج نشان داد کارمندانی که در فعالیت‌های فیزیکی متوسط به‌طور منظم شرکت می‌کردند، کمتر از دیگران احساس «خستگی عاطفی» می‌کنند و احساس دستاورد شخصی بیشتری دارند.

خستگی عاطفی به حالتی گفته می‌شود که فرد به‌خاطر استرس انباشته از زندگی شخصی یا شغلی یا ترکیبی از هر دو، به‌لحاظ احساسی، حس خستگی و خالی بودن از انرژی می‌کند.

افرادی که دچار خستگی عاطفی می‌شوند، معمولاً احساس می‌کنند کنترلی بر آن‌چه در زندگی‌شان رخ می‌دهد، ندارند و احساس «گیر افتادن» و «گرفتار شدن» در کارها دارند.

تحقیق جدید به اهمیت توجه کارفرمایان به سلامت کارمندان هم اشاره می‌کند. دکتر مارنوس توصیه می‌کند که «کارفرمایان باید به فراهم کردن امکانات ورزشی یا کمک‌هزینه‌های ورزشی برای کارمندان خود فکر کنند تا آن‌ها بتوانند به طور مؤثرتری با استرس‌های شغلی مقابله کنند».

یکی از جنبه‌های جالب این مطالعه تأکید بر این نکته است که چرا ورزش‌های سخت، مانند تمرینات سنگین با وزنه یا آماده‌سازی برای ماراتن‌ها، به اندازهٔ ورزش‌های با شدت متوسط مفید نیست.

دکتر ادوارد دلا توره، دکترای علوم رفتاری و مدیر عملیات در دانشگاه چپمن، در این باره می‌گوید: «ورزش‌های شدید ممکن است به آزادسازی کورتیزول بیشتر منجر شود که به‌نوبهٔ خود می‌تواند استرس و خستگی ذهنی را افزایش دهد.»

نویسندگان این مطالعه در نهایت توصیه کرده‌اند که کارمندان برای مقابله با فرسودگی شغلی برنامهٔ ورزشی متعادلی داشته باشند که شامل سه تا پنج روز ورزش در حد متوسط باشد و در روزهای دیگر نیز فعالیت‌های سبک‌تری مانند پیاده‌روی یا یوگا انجام دهند.

این برنامه نه تنها به کاهش فرسودگی شغلی کمک می‌کند بلکه به بهبود سلامت قلبی-عروقی، خلق‌وخو، تنظیم احساسات و حافظه نیز منجر می‌شود.

XS
SM
MD
LG