لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

بایدن: کمک نظامی ۸ میلیارد دلاری به اوکراین در راه است


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا (سمت راست) و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا (سمت راست) و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه پنجم مهر و همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی به واشینگتن اعلام کرد که آمریکا برای «پیروزی در این جنگ» علیه روسیه هشت میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی خواهد داد.

بخشی از این کمک نظامی جدید بمب‌های هدایت‌شونده با قابلیت نشانه‌گیری دقیق و برد ۱۳۰ کیلومتر است. این سامانه موشکی میان‌برد به ارتش اوکراین امکان می‌دهد از فواصل امن‌تری به مواضع ارتش روسیه حمله کند. این بمب‌های هدایت شونده از جنگنده‌ها شلیک می‌شوند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی آقای بایدن در مورد اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از این جنگ‌افزار در حمله به خاک روسیه اظهارنظر نخواهد کرد.

آقای بایدن تأکید کرد که حمایت از اوکراین یکی از اولویت‌های مهم دولت آمریکا بوده است. او افزود: «به همین دلیل امروز افزایش کمک‌های امنیتی به اوکراین و مجموعه‌ای از اقدامات دیگر برای کمک به پیروزی این کشور در جنگ را اعلام می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت این کمک تسلیحاتی جدید سامانه‌های دفاع ضدهوایی، پهپاد و مهمات سلاح‌های هوا به زمین و تقویت صنایع تسلیحاتی اوکراین برای نگهداری و تعمیر جنگ‌افزارها را نیز شامل می‌شود.

آقای بایدن خاطرنشان کرد که براساس این تصمیم وزارت دفاع آمریکا یک سامانه دیگر از موشک‌اندازهای پاتریوت و تعداد بیشتری از موشک‌های این سامانه را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

جو بایدن همچنین به وزارت دفاع آمریکا دستور داده که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را گسترش داده و در سال آینده تعداد آن‌ها را به ۱۸ نفر افزایش دهد.

هشدار دوباره هسته‌ای از سوی روسیه

همزمان، کرملین اعلام کرد که هدف از تغییر در سیاست یا دکترین هسته‌ای روسیه هشدار به غرب است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در نشست خبری روز پنجشنبه پنجم مهر گفت تجدید نظر در سیاست روسیه در مورد کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای که روز گذشته از سوی ولادیمیر پوتین اعلام شد «هشداری به آن گروه از کشورهایی است که در حمله به کشور ما با جنگ‌افزارهای گوناگون و نه لزوماً سلاح‌های هسته‌ای مشارکت کنند.»

آمریکا و اتحادیه اروپا مواضع جدید روسیه در زمینه کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای را که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه اعلام کرد محکوم و «غیر مسئولانه» توصیف کرده‌اند.

آقای پوتین در هشداری تند و جدید به غرب گفت حمله هر کشوری به روسیه با سلاح‌های متعارف اگر با کمک یک قدرت هسته‌ای انجام شود حمله‌ای مشترک تلقی خواهد شد.

هدف این تهدید منصرف کردن کشورهای غربی از اجازه دادن به اوکراین برای هدف گرفتن خاک روسیه با جنگ‌افزارهایی است که آن‌ها به اوکراین داده‌اند و درعین حال تنزل دادن حد نصاب برای کاربرد سلاح هسته‌ای توسط مسکو است.

آقای پوتین هنگام اعلام این تغییر سیاست در جلسه شورای امنیت روسیه با صراحت نگفت که در صورت وقوع چنین حمله‌ای روسیه از جنگ‌افزارهای هسته‌ای استفاده خواهد کرد یا نه.

البته او تأکید کرد که در واکنش به حمله با سلاح‌های متعارف «که خطری جدی برای موجودیت و استقلال» ما تلقی شود روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی ضمن انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور روسیه آن را «کاملاً غیرمسئولانه» توصیف کرد و افزود: «بسیاری در جهان، از جمله دولت چین در گذشته، از به رخ کشیدن کاربرد جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط او (پوتین) انتقاد کرده‌اند.»

XS
SM
MD
LG