لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۲۱:۵۴ ۲۰.۷.۱۴۰۳

یونیفیل: به‌رغم فشار و حملات اسرائیل، جابه‌جا نخواهیم شد

تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر در ناقوره در جنوب لبنان زخمی شدند.

ارتش اسرائیل جمعه بیستم مهرماه، با تأیید این رویداد جدید، ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید فوری» بوده‌اند.

در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این حادثه، از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به «یونیفیل» خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.

یونیفیل اقدامات اسرائیل در حمله به صلح‌بانان و تلاش برای وادار کردن این نیروها به جابه‌جایی را «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خوانده است؛ قطعنامه‌ای که سال ۲۰۰۶ و با هدف پایان‌دادن به درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله تدوین و تصویب شد.

کامل این گزارش را در لینک زیر بخوانید:

۱۹:۴۷ ۲۰.۷.۱۴۰۳

سپاه از کشف جسد نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن خبر داد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو هفته پس از کشته شدن عباس نیلفروشان در حملۀ اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان، از کشف جسد او خبر داد.

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، بعدازظهر جمعه ششم مهر در حملۀ هوایی اسرائیل به منطقۀ «ضاحیه» در حومه جنوبی بیروت کشته شد؛ همان حمله‌ای که به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و شمار دیگری از فرماندهان این گروه نیز انجامید.

سپاه پاسداران در اطلاعیه امروز خود جزئیات بیشتری در مورد کشف جسد عباس نیلفروشان ارائه نداده و صرفاً تأکید کرده است کشف جسد او نتیجۀ «تلاش‌های شبانه‌روزی» بوده است.

جسد حسن نصرالله، به‌گفتۀ حزب‌الله لبنان، دو روز پس از این حمله از دل آوار ساختمان‌هایی در ضاحیه که مقر فرماندهی حزب‌الله در تونل‌های زیرزمینی آن ساخته شده بود، پیدا شد.

محمود قماطی، نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان بعداً به خبرگزاری رویترز گفت که جسد نصرالله در لبنان است و هر زمانی که شرایط اجازه دهد، در ضاحیه در جنوب بیروت به خاک سپرده خواهد شد.

۱۹:۰۳ ۲۰.۷.۱۴۰۳

دو صلح‌بان دیگر سازمان ملل در حمله اسرائیل زخمی شدند

تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، موسوم به «یونیفیل»، در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر نیز زخمی شدند.

ارتش اسرائیل امروز جمعه بیستم مهرماه با تأیید این واقعه ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید» بوده‌اند.

در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این رویداد، از نیروهای یونیفیل خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.

در واکنش به این واقعه، وزارت خارجه فرانسه سفیر اسرائیل را احضار کرد و خواستار توضیح دربارۀ دلیل تیراندازی نیروهای این کشور در نزدیکی مقر‌های نیروهای یونیفیل ازجمله در ناقوره در جنوب لبنان شد.

وزارت خارجه فرانسه حوادثی از این دست را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خوانده و خواستار توقف فوری آن شده است.

فرانسه در یونیفیل حدود ۷۰۰ عضو دارد.

دیروز پنجشنبه نوزدهم مهرماه هم در حادثه‌ای دیگر، بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی، دو صلح‌بان زخمی شده‌بودند؛ موضوعی که اعتراض ایتالیا و ایرلند را به‌دنبال داشت.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در توجیه رویداد پنجشنبه گفته بود که نیروهای یونیفیل باید حدود پنج کیلومتر به سمت شمال نقل‌مکان کنند و از منطقۀ درگیری نیروهای اسرائیل با حزب‌الله لبنان دور شوند.

یونیفیل با اشاره به ماهیت مأموریتش، درخواست انتقال به جایی دیگر را رد کرده بود.

۱۳:۳۴ ۲۰.۷.۱۴۰۳

مشاور فرمانده سپاه: غیبت قاآنی نشانه وظیفه‌شناسی اوست

حسین دقیقی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، گمانه‌زنی‌ها درباره غیبت برخی فرماندهان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی، به‌ویژه اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در مراسم مختلف را ناشی از «وظیفه‌شناسی» آن‌ها دانست.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که اخبار تأییدنشده‌ای ابتدا از احتمال «کشته‌شدن» فرمانده نیروی قدس در بیروت و سپس «بازداشت و بازجویی» از او در ارتباط با کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان، در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

آقای دقیقی روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: «غیبت فرماندهان در صحنه‌های عمومی نظیر نماز جمعه، به معنای کاهش توان یا ضعف آن‌‌ها نیست. این غیبت نشان از تمرکز بر وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری نیروهای مسلح نظام دارد».

او با تأیید این‌که غیبت قاآنی در نماز جمعه «باعث گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و سیاسی شده»، افزود: «دشمن امپراطوری رسانه‌ای دارد لذا هر روز شایعات جدید درست می‌کند و بنابراین ما بر اساس یک استراتژی عقلانی رفتار می‌کنیم».

مشاور فرمانده سپاه توضیح بیشتری درباره منظور خود از «استراتژی عقلانی» نداد.

پیش از این نیز ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران، گفته بود حال اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو «خوب است» و «نیازی» به صدور بیانیه در این زمینه هم وجود ندارد.

با آن‌که تاکنون هیچ خبر رسمی و شفافی درباره وضعیت قاآنی منتشر نشده، گزارش‌ها حاکی است که رهبر جمهوری اسلامی قرار است به او نشان «فتح» اعطا کند.

اما مشخص نشده که این نشان، غیابی به قاآنی داده خواهد شد یا او سرانجام در روز اهدا نشان، در انظار عمومی ظاهر خواهد شد.

۱۲:۴۲ ۲۰.۷.۱۴۰۳

بلینکن: در سراسر آسیا نسبت به گسترش بحران خاورمیانه نگرانی عمیق وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۰ مهر گفت در سراسر آسیا نسبت به گسترش بحران خاورمیانه و «مشکلات مردم غزه» «نگرانی عمیق» وجود دارد.

آنتونی بلینکن پس از شرکت در اجلاس آ‌سه‌آن در وینتیان، پایتخت لائوس، گفت آمریکا در خصوص کمک بشردوستانه به ساکنین غزه در تماس مستقیم با دولت اسرائیل است.

او افزود: بسیار مهم است که اسرائیل تضمین کند در این نزاع، غیرنظامیان محفوظ می‌مانند.

آقای بلینکن گفت واشینگتن به‌دنبال راهکارهای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه از جمله در لبنان است.

او بر لزوم اهمیت انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان تأکید کرد و گفت هر تصمیمی که لبنان بگیرد، آمریکا و کشورهای دیگر مایل به کمک به مردم لبنان هستند.

آنتونی بلینکن اظهار داشت که «باید از دولت لبنان حمایت کرد تا روی پای خود بایستد و از مردم کشورش محافظت کند».

وزیر خارجه آمریکا بر لزوم ایجاد بستری برای بازگشت شهروندان به خانه خود تأکید کرد.

اشاره او به تخلیه ده‌ها هزار اسرائیلی از شمال اسرائیل در یک سال حملات پیاپی حزب‌الله به این کشور است. همچنین در پاسخ نظامی اسرائیل به تحرکات حزب‌الله، بیش از یک میلیون تن از مردم لبنان در دو هفته اخیر جابه‌جا شده‌اند.

۱۰:۳۷ ۲۰.۷.۱۴۰۳

آزادی روزنامه‌نگاری که از محل اصابت موشک‌های ایران به اسرائیل عکس گرفته بود

جرمی لوفردو
جرمی لوفردو

دادگاهی در اسرائیل جرمی لوفِردو، یک «روزنامه‌نگار مستقل» را که به‌دلیل انتشار تصاویری از محل اصابت موشک‌‌های ایران به اسرائیل، به ظن «کمک به عوامل دشمن در زمان جنگ»، «لطمه به امنیت کشور»، «ارائه اطلاعات به دشمن» و «تحرکات مشکوک» بازداشت شده بود، آزاد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، قاضی صیون صحرایی، رئیس دادگاه دایره صلح در استان اورشلیم، روز ۱۹ مهر اقدام پلیس در بازداشت جرمی لوفردو را نا‌بجا دانست و دستور آزادی مظنون را صادر کرد.

لوفردو ۲۸ ساله تصاویری را از محل اصابت موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در حمله دهم مهر به اسرائیل شلیک کرد و همچنین محل‌هایی که موشک‌های ایران خطا رفته بود را همراه با تصویری هوایی از مقر موساد منتشر کرده بود. او از جمله به اصابت موشک به پایگاه هوایی «نواتیم» اشاره کرده و در باره آن گزارش داده بود.

برخی رسانه‌های اسرائیل نوشتند این «روزنامه‌نگار آزاد» سابقه همکاری با شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» را داشت. او توسط پلیس استان «شای» در منطقه شومرون بازداشت شده و به دادگاهی در اورشلیم معرفی شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بازداشت آقای لوفردو این نگرانی را برانگیخت که موجب تنش در مناسبات اسرائیل با آمریکا شود. نماینده‌ای از سوی سفارت آمریکا در اورشلیم در جریان آوردن مظنون در برابر قاضی حضور یافت.

در همین حال، دادگاه تجدیدنظر اورشلیم به ریاست قاضی مریم لومپ درخواست پلیس برای تمدید حکم بازداشت آقای لوفردو را رد کرد اما خواستار آن شد که این شهروند آمریکایی ساکن نیوجرسی فعلا از اسرائیل خارج نشود تا در یک زمان بسیار محدود و مشخص‌شده شاید اطلاعات بیشتری در مورد تحرکات او در اسرائیل به‌دست آید.

پلیس به ویژه بر لزوم دسترسی به اطلاعات تلفن همراه این فرد تاکید کرد زیرا او در این خصوص مقاومت نشان داده بود.

جرمی در دادگاه تجدیدنظر گفت آماده است دادگاه به او حکم دهد که برای ابد از ورود به اسرائیل منع شود.

به توصیف رسانه‌های اسرائیل، وبسایت گری‌زون که این آمریکایی با آن کار می‌کرد، دارای دیدگاه‌های چپ افراطی، روابط با جمهوری اسلامی ایران و روسیه و مواضع به‌شدت ضد اسرائیلی و یک «تریبون برای ترویج اخبار کذب» است.

۰۷:۲۷ ۲۰.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل از کشته شدن مسئول گروه «جهاد اسلامی فلسطین» در اردوگاه نور شمس در کرانه باختری خبر داد

ارتش اسرائیل صبح جمعه اعلام کرد در حمله هوایی به اردوگاه نور شمس در کرانه باختری، دو عضو «جهاد اسلامی فلسطین» کشته شدند.

ارتش اسرائیل هویت یکی از این دو نفر را محمد عبدالله اعلام کرده و گفته است که او حدود دو ماه پیش و به دنبال کشته شدن محمد جابر، به عنوان فرمانده این سازمان در اردوگاه شمس منصوب شده بود.

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، وفا، هویت نفر دوم را عواد عمر از شهر بلع در نزدیکی این اردوگاه گزارش کرده است.

سازمان شیعی موسوم به «جهاد اسلامی فلسطین» سازمان وابسته به جمهوری اسلامی است و از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته می‌شود.

۰۷:۰۵ ۲۰.۷.۱۴۰۳

ایران می‌گوید اسرائیل یک بیمارستان صحرایی‌اش را در مرز لبنان و سوریه بمباران کرده است

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، می‌گوید اسرائیل شامگاه چهارشنبه یک بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی این جمعیت در مرز سوریه و لبنان را هدف قرار داد و در پی این حمله، این مرکز درمانی به همراه انبار دارویی آن «به‌طور کامل در آتش سوخت».

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز حمله اسرائیل به این بیمارستان صحرایی را «مصداق کامل جنایت جنگی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

ارتش اسرائیل تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

۰۵:۵۸ ۲۰.۷.۱۴۰۳

گزارش اکسیوس از گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران

وبسایت اکسیوس به نقل از «سه مقام آمریکایی و اسرائیلی» گزارش داده که رئیس جمهور ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل در جریان تماس تلفنی روز چهارشنبه خود، در مورد دامنه پاسخ تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران به هم نزدیک‌تر شدند.

با این حال اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی و یک مقام آمریکایی نوشته است طرح‌های فعلی اسرائیل «هنوز کمی تهاجمی‌تر» از آن است که کاخ سفید می‌خواهد و این برای ایالات متحده کمی نگران‌کننده است.

با این حال دو مقام دیگر گفته‌اند شکاف بین دو کشور در مورد ماهیت و دامنه حمله کاهش یافته است.

همچنین به نوشته اکسیوس، پیش از تماس رهبران دو کشور، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ران درمر وزیر امور استراتژیک اسرائیل در مکالمه‌ای مفصل به برنامه‌های اسرائیل پرداختند و جو بایدن و بنیامین نتانیاهو بر برخی از تفاهمات آن دو تاکید کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کابینه امنیتی این کشور شامگاه پنجشنبه یک جلسه توجیهی در مورد طرح حمله به ایران و در مورد تفاهمات با دولت جو بایدن برگزار کرد.

۰۲:۴۳ ۲۰.۷.۱۴۰۳

روسیه از شهروندان خود در ایران خواست تدابیر امنیتی را رعایت کنند

سفارت روسیه در تهران با اشاره به وخیم شدن اوضاع منطقه و احتمال حمله اسرائیل، از شهروندان این کشور در ایران خواست که حداکثر تدابیر ایمنی را رعایت کنند.

این سفارت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت به دلیل وخیم‌تر شدن اوضاع در اطراف ایران و احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به «هدف‌های مختلف در این کشور»، به شهروندان روسیه توصیه می‌شود که تدابیر امنیتی را به دقت رعایت کنند و اطلاعات را به طور منظم از منابع رصد کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG