لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

بازداشت مدیران سابق شرکت پوشاک «ابرکرامبی اند فیچ» به اتهام قاچاق جنسی


مایک جفریز، مدیرعامل سابق شرکت پوشاک آمریکایی «ابرکرامبی اند فیچ» (سمت راست)
مایک جفریز، مدیرعامل سابق شرکت پوشاک آمریکایی «ابرکرامبی اند فیچ» (سمت راست)

دادستان های ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کردند که مدیر اجرایی سابق شرکت عظیم آمریکایی پوشاک «ابرکرامبی اند فیچ» (Abercrombie & Fitch) به اتهام قاچاق مدل‌های مرد برای مهمانی‌های جنسی در سراسر جهان دستگیر و متهم شده است.

این خبر در نشست رسانه‌ای روز اول آبان توسط دادستانی منطقه شرقی نیویورک اعلام شد.

شرکت «ابرکرامبی اند فیچ» بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد. این شرکت تحت مدیریت جفریز در بیش از دو دهه تبدیل به برندی جهانی برای مد جوانان و نوجوانان شد و اغلب با شیوه‌های بازاریابی تهاجمی و تحریک‌آمیزش شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش دادستانی، جفریز و شریک زندگی او، متیو اسمیت، با استفاده از منابع مالی و نفوذ خود، اقدام به برپایی مهمانی‌های جنسی کرده و از مردان برای ارضای خواسته‌های جنسی خود و دیگران استفاده می‌کردند. در این میان، جیمز جیکوبسون نیز به جذب، مصاحبه و استخدام مردان برای این اهداف متهم است.

کیفرخواست فدرال ادعا می‌کند که متهمان از دسامبر ۲۰۰۸ تا مارس ۲۰۱۵ درگیر این فعالیت‌های غیرقانونی بوده‌اند. قربانیان که برخی از آنها به وسیله وعده‌های شغلی و فرصت‌های مدلینگ وسوسه شده بودند، مجبور به مصرف مواد مخدر و شرکت در اعمال جنسی شده‌اند.

مایک جفریز که از سال ۱۹۹۲ تا دسامبر ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل «ابرکرامبی اند فیچ» فعالیت داشت، در کنار همدستانش دوم آبان دستگیر و به دادگاه منتقل شدند. جفریز با قرار وثیقه ۱۰ میلیون دلاری و جیکوبسون با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شده‌اند، در حالی که اسمیت به حبس موقت منتقل شده است.

این پرونده که ابعاد و جزئیات آن هنوز در حال بررسی است، واکنش‌های گسترده‌ای را در جامعه و رسانه‌های آمریکایی برانگیخته است. دادستانی اعلام کرده که این نوع جرایم، که به بهانه فرصت‌های شغلی انجام می‌شود، استثمار جنسی انسان‌های آسیب‌پذیر است.

بنا بر آنچه در کیفرخواست آمده، متهمان عمداً مردان دگرجنس‌گرا را استخدام می‌کردند و در بیش از یک مورد جفریز و اسمیت به دست خود یا با دستور به دیگران، به مردان قربانی دارو تزریق کرده‌اند که آنان را وادار به انجام اعمال جنسی کنند که بدون دارو از نظر فیزیکی قادر به انجام آن نبودند و یا به آن تمایلی نداشتند.

دادستان‌ها می‌گویند بسیاری از این مردان مدل‌های بلندپروازی بودند که باور داشتند شرکت در این مهمانی‌ها به آینده شغلی آنان کمک خواهد کرد. همچنین در کیفرخواست آمده است که به قربانیان گفته شده بود عدم اطاعت از برخی درخواست‌ها برای انجام اعمال خاص، به ضرر آیندهٔ شغلی آنان خواهد بود.

قربانیان همچنین ملزم بودند تا با امضای توافق‌نامه‌های عدم افشا، هیچ اطلاعاتی در مورد این رویدادهای جنسی با دیگران، از جمله با خانواده و دوستان خود، به اشتراک نگذارند.

جفریز در سال ۲۰۲۳، پس از تحقیقات سرویس جهانی بی‌بی‌سی که فاش می‌کرد او و شریکش متیو اسمیت از یک واسطه برای جذب و سوءاستفاده از مردان جوان استفاده کرده‌اند،‌ تحت نظر شدید قرار گرفت.

پس از آن ده‌ها مرد در طی یک سال گذشته علیه جفریز و شرکت ابرکرامبی اند فیچ شکایت کردند و ادعا کردند که مدیرعامل سابق این شرکت از موقعیت خود برای سوءاستفاده و آزار مردان استفاده کرده است.

XS
SM
MD
LG