بحث آزاد این هفته صدای شما، صدای فردا به مسئله «سنگسار» اختصاص داشت و از شنوندگان پرسیده شده بود که آیا سنگسار امری پذیرفتنی است یا خیر.
در این بحث آزاد دو شنونده شرکت داشتند؛ خانم گیتی و آقای حاجمحمدی که یک روحانی بود و از قم در این بحث آزاد شرکت میکرد.
خانم گیتی معتقد است که سنگسار امر قابل قبولی نیست. او از آقای حاجمحمدی میپرسد با فرض این که قانون سنگسار قانون درستی باشد، دلیل این که هنگام اجرای حکم مرد را تا کمر در گودالی قرار میدهند و زن را تا شانه چیست، با توجه به اینکه بر طبق قانون سنگسار اگر فرد مجرم بتواند خود را از درون گودال بیرون بکشد، بخشیده میشود.
آقای حاجمحمدی به عنوان مخالف امر سنگسار میگوید در قرآن و سنت نامی از «سنگسار» نیامده است و متعلق به دین یهود است. وی ورود حکم «سنگسار» به دین اسلام را یک بدعت میداند. سنگسار در قرآن و سنت ذکر نشده است. وی دلیل این «بدعت» را عدم تسلط علمای قدیم به زبان عربی ذکر میکند و میگوید به همین دلیل یک سری مسائل به اشتباه و به نام اسلام در اجتماع رواج یافتهاند.
خانم گیتی از آقای حاجمحمدی میپرسد اگر امر سنگسار در قرآن ذکر نشده است، به چه دلیل شخص وی و سایر مسلمین به این مسئله که تحت نام اسلام به سنگسار میپردازند اعتراض نمیکنند که آقای حاج محمدی در پاسخ میگوید که شخص وی به اندازه توان و وسع خودش با این امر مبارزه میکند.
در ادامه، آقای حاجمحمدی از چند «بدعت» در اسلام یاد میکند. وی به عنوان مثال از مسئله «غذای اهل کتاب» یاد میکند و میگوید که غذای تمامی افرادی که «اهل کتاب» هستند، نظیر مسیحیان و یهودیان، برای مسلمین «حلال» است. وی میافزاید بنابراین اصطالاحاتی تحت عنوان «رستوران اسلامی» و «ذبح اسلامی» خلاف قرآن است.
خانم گیتی همچنین به این مسئله اشاره میکند که امر سنگسار بیشتر در شهرها و روستاهای کوچک اتفاق میافتد که این به دلیل آن است که در این مناطق نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند و نمیتوانند از حقوق خود دفاع کنند.
آقای حاجمحمدی در ادامه میگوید خود مردم به قانون اساسی رأی میدادند و نباید این کار را میکردند.
خانم گیتی هم در پاسخ میگوید اگر یک بار دیگر این قانون به رأی گذاشته شود شاید کسی به آن رأی ندهد.
خانم گیتی در پایان میگوید در اوایل انقلاب وجدان، انسانیت و حقوق بشر برای بسیاری از ایرانیان مقوله شناخته شدهای نبود، اما خوشبختانه با کوشش فعالان اجتماعی نظرات افراد نیز دچار تغییر و تحول شده است.
در این بحث آزاد دو شنونده شرکت داشتند؛ خانم گیتی و آقای حاجمحمدی که یک روحانی بود و از قم در این بحث آزاد شرکت میکرد.
خانم گیتی معتقد است که سنگسار امر قابل قبولی نیست. او از آقای حاجمحمدی میپرسد با فرض این که قانون سنگسار قانون درستی باشد، دلیل این که هنگام اجرای حکم مرد را تا کمر در گودالی قرار میدهند و زن را تا شانه چیست، با توجه به اینکه بر طبق قانون سنگسار اگر فرد مجرم بتواند خود را از درون گودال بیرون بکشد، بخشیده میشود.
آقای حاجمحمدی به عنوان مخالف امر سنگسار میگوید در قرآن و سنت نامی از «سنگسار» نیامده است و متعلق به دین یهود است. وی ورود حکم «سنگسار» به دین اسلام را یک بدعت میداند. سنگسار در قرآن و سنت ذکر نشده است. وی دلیل این «بدعت» را عدم تسلط علمای قدیم به زبان عربی ذکر میکند و میگوید به همین دلیل یک سری مسائل به اشتباه و به نام اسلام در اجتماع رواج یافتهاند.
خانم گیتی از آقای حاجمحمدی میپرسد اگر امر سنگسار در قرآن ذکر نشده است، به چه دلیل شخص وی و سایر مسلمین به این مسئله که تحت نام اسلام به سنگسار میپردازند اعتراض نمیکنند که آقای حاج محمدی در پاسخ میگوید که شخص وی به اندازه توان و وسع خودش با این امر مبارزه میکند.
در ادامه، آقای حاجمحمدی از چند «بدعت» در اسلام یاد میکند. وی به عنوان مثال از مسئله «غذای اهل کتاب» یاد میکند و میگوید که غذای تمامی افرادی که «اهل کتاب» هستند، نظیر مسیحیان و یهودیان، برای مسلمین «حلال» است. وی میافزاید بنابراین اصطالاحاتی تحت عنوان «رستوران اسلامی» و «ذبح اسلامی» خلاف قرآن است.
خانم گیتی همچنین به این مسئله اشاره میکند که امر سنگسار بیشتر در شهرها و روستاهای کوچک اتفاق میافتد که این به دلیل آن است که در این مناطق نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند و نمیتوانند از حقوق خود دفاع کنند.
آقای حاجمحمدی در ادامه میگوید خود مردم به قانون اساسی رأی میدادند و نباید این کار را میکردند.
خانم گیتی هم در پاسخ میگوید اگر یک بار دیگر این قانون به رأی گذاشته شود شاید کسی به آن رأی ندهد.
خانم گیتی در پایان میگوید در اوایل انقلاب وجدان، انسانیت و حقوق بشر برای بسیاری از ایرانیان مقوله شناخته شدهای نبود، اما خوشبختانه با کوشش فعالان اجتماعی نظرات افراد نیز دچار تغییر و تحول شده است.