لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

علیرضا زاکانی شهردار تهران شد


علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی

پس از چند روز حواشی مربوط به انتخاب شهردار تهران، شورای شهر تهران روز یک‌شنبه، ۱۷ مرداد اعلام کرد که علیرضا زاکانی با ۱۸ رای به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شده است.

خبرگزاری‌های وابسته به جریان اصولگرا در ایران، شامگاه چهارشنبه، ۱۳ مرداد اعلام کرده بودند که پس از رأی‌گیری برای انتخاب شهردار تهران بین دو گزینه علیرضا زاکانی و مازیار حسینی، آقای زاکانی با کسب ۱۲ رای به ریاست شهرداری تهران رسیده است.

در واکنش به این خبر مهدی چمران، رئیس شورای شهر ششم، روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد ضمن رد این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته بود که روز یک‌شنبه هفته آینده (۱۷ مرداد) شهردار تهران مشخص خواهد شد.

علیرضا زاکانی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام نامزدی کرده بود، از معدود کاندیداهایی بود که به تایید شورای نگهبان رسید. او دو روز مانده به برگزاری انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد.

نخستین بار خبر انتخاب علیرضا زاکانی روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد منتشر شد و در پی آن فایل‌های صوتی‌ای که برخی اعضای شورای در آن به‌طور مبهم از «فشار و باج‌گیری» سخن می‌گفتند. اما مهدی چمران در واکنش به انتقادها گفت که رأی‌گیری روز پنج‌شنبه رسمی نبوده است.

با این حال، از بحث مهدی چمران با نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر، در جلسه شورا چنین برمی‌آمد که انتقادهایی از «سیاسی بودن روند انتخاب شهردار و بی‌توجهی به وعده‌های قبلی اعضای شورا در جریان تبلیغات انتخاباتی» مطرح شده است.

همزمان مدرک تحصیلی آقای زاکانی نیز که «پزشکی هسته‌ای» است مورد انتقاد قرار گرفت که از نظر قانونی ارتباطی با مدارک مرتبط با مدیریت شهری ندارد.

در همین راستا، برخی اعضای شورا طی یکی دو روز گذشته تلاش کردند در این باره توضیح بدهند و در این زمینه خانم سلیمانی حتی گفت که «رفع آلودگی شهر تهران از رادیواکتیو آلودگی‌ها» نیازمند مدیریت آقای زاکانی است.

علیرضا زاکانی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس بود اما در دوره دهم موفق به کسب آرای مردم برای ورود به مجلس نشد. پس از این انتخابات او به سمت دبیری «مجمع عالی بسیج» منصوب شد تا در دوره فعلی مجلس که از شهر قم به صندلی نمایندگی رسید. همین موضوع نیز باعث انتقادات دیگری به او شد مبنی بر این‌که نمایندگی مجلس را «برای گرفتن پست و مقام در تهران رها کرده است».

علیرضا زاکانی سابقه عضویت طولانی در بسیج دارد و پس از جنگ ایران و عراق در رشته پزشکی و سپس پزشکی هسته‌ای در دانشگاه تهران تحصیل کرده است.

XS
SM
MD
LG