لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

رئیس ستاد ارتش اسرائیل با همتایان خود از پنج کشور عربی دیدار کرد


هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل
هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل

رئیس ستاد ارتش اسرائیل با سفر به بحرین با همتایان خود از کشور میزبان، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و اردن دیدار کرده تا درباره ترتیبات امنیتی مرتبط با باریکه غزه با آن‌ها گفت‌وگو کند.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که مصر، اردن، امارات و بحرین همزمان با ادامه مناسبات کامل دیپلماتیک با اسرائیل، از آغاز جنگ غزه به‌طور علنی از اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

عربستان نیز در حمایت از غیرنظامیان غزه، منتقد عملکرد اسرائیل در جنگ غزه است.

وبسایت اکسیوس و سایت اسرائیلی والانیوز چهارشنبه، ۲۳ خرداد، گزارش دادند سفر سرلشکر هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به بحرین در آغاز این هفته انجام شد.

این گزارش حاکی است ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه، این دیدار شش‌جانبه بین رئیس ستاد ارتش اسرائیل با ژنرال‌های کشورهای عربی را ترتیب داد اما به دلیل حساسیت‌های منطقه‌ای و سیاسی ناشی از جنگ جاری، خبر آن رسانه‌ای نشده بود.

سنتکام و ارتش اسرائیل به این گزارش واکنش نشان ندادند.

بحرین، میزبان بزرگ‌ترین نیروی نظامی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس، در چارچوب پیمان‌های صلح موسوم به «توافق ابراهیم» در دولت وقت دونالد ترامپ، مناسبات نظامی و همکاری امنیتی سال‌های پیشین خود با اسرائیل را علنی کرد و آن را به روابط کامل دیپلماتیک ارتقا داد.

رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیلی در طول چند سال که مناسبات آشکار اسرائیل با بحرین رو به رشد بود، بارها از منامه دیدار کرده و از جمله بر عرشه ناوهای آمریکایی مستقر در بحرین حضور یافتند.

در پی حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته و کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر به غزه که کار را به جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه کشاند، مراودات آشکار میان سران سیاسی و نظامی اسرائیلی با بحرین و برخی دیگر از کشورهای عرب ظاهراً متوقف شده بود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته شده است. بحرین، امارات و اردن روابط سردی با حماس دارند و قطر که میزبان شماری از سران این گروه است، در دوره جنگ غزه همراه با مصر دو میانجی‌گر اصلی در مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل بوده است. آمریکا حامی این مذاکرات است.

به نوشته اکسیوس، نشست این هفته بحرین نشانه آن است که گفت‌وگوها و همکاری‌های نظامی بین اسرائیل با کشورهای عربی، با وجود انتقادات شدید عمومی و محکومیت عملیات نظامی اسرائیل در غزه، زیر نظر سنتکام ادامه یافته است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند همکاری با اسرائیل و کشورهای عرب در منطقه به گردآوری اطلاعات و دریافت هشدارهای اولیه در خصوص دفع حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین امسال کمک کرد.

مشارکت فعال اردن و عربستان سعودی در همکاری اطلاعاتی در خصوص ایران، به اسرائیل در رهگیری و نابود کردن بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد انتحاری که جمهوری اسلامی در آن حمله نظامی به سوی اسرائیل شلیک کرد، کمک کرده بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در دوره جنگ غزه سفرهای متعددی به عربستان داشته‌اند، گفته‌اند توافق آتش‌بس در غزه راه را برای برقراری روابط میان اسرائیل و عربستان نیز خواهد گشود.

روز ۲۵۱ از جنگ غزه، ادامه درگیری بعد از کشته شدن فرماندهان ارشد حزب‌الله

ارتش اسرائیل پنج‌شنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد نیروهای لشکر ۱۶۲ ارتش این کشور به نبردهای خود در منطقه رفح ادامه داده و سکوهای پرتاب راکت را که در این منطقه کشف شده، همراه با شماری از اعضای حماس از پای درآوردند.

این عملیات با همکاری نیروی هوایی و نیروهای تیپ گیوعاتی در ارتش انجام شده است. اسرائیل افزود نیروهای حماس که در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل دخیل بودند، در یک مقر عملیاتی در رفح شناسایی و کشته شدند.

ارتش اسرائیل از ماه گذشته عملیات در مرز رفح و بخش‌هایی محدود از این شهر جنوبی غزه را آغاز کرده است.

با این حال، ارتش گزارش منابع فلسطینی در خصوص حمله به منطقه المواصی در اطراف رفح را که ده‌ها هزار آواره شده در آن اسکان یافته‌اند، رد کرد.

در این میان، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام حماس، بدون بردن نام او، نوشت این گروه معتقد است که تغییراتی که در طرح آتش‌بس داده، «جزئی» است و می‌توان مذاکرات را بر سر آن ادامه داد. طرح اسرائیل برای آتش‌بس را جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد.

حماس بندهای مربوط به زمان‌بندی آتش‌بس و خروج ارتش اسرائیل از غزه شامل رفح و دالان موسوم به فیلادلفی را تغییر داده و همچنین خواسته که غیر از آمریکا، ترکیه، چین و روسیه نیز تضمین کتبی بدهند که اسرائیل دیگر به هیچ نوع عملیات نظامی در غزه دست نزند.

مقاماتی در اسرائیل تغییرات انجام‌شده از سوی حماس در طرحی را که اسرائیل با آن موافقت کرده بود، بسیار زیاد و ناپذیرفتنی دانسته و از بنیامین نتانیاهو خواسته‌اند از اعزام هیئت مذاکره‌کننده به قطر یا مصر خودداری کند.

همزمان با روز ۲۵۱ از جنگ غزه، حملات اسرائیل و حزب‌الله به مواضع متقابل نیز ادامه یافت.

حزب‌الله پس از کشته شدن طالب عبدالله، ملقب به ابوطالب، یکی از ارشدترین فرماندهان خود در حمله اسرائیل به خانه‌ای در شهرک جویا، حملات خود به اسرائیل را ظاهراً برای انتقام‌جویی افزایش داده است.

روز پنج‌شنبه صدای آژیر خطری که حمله راکتی یا رخنه پهپاد دشمن را خبر می‌دهد در بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل طنین انداخته است.

روز چهارشنبه نیز که همزمان با یک عید مذهبی اسرائیل بود، دست‌کم ۱۷۰ راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک شد که آسیب جانی نداشت اما سبب خسارات مالی و آتش‌سوزی شد.

در حمله سه‌شنبه شب نیروی هوایی اسرائیل در شهرک جویا، سه فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله، شامل جانشین طالب عبدالله نیز کشته شدند.

این فرماندهان میدانی حزب‌الله ارتباطات نزدیک با اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه را پس از همکاری‌های گسترده خود با قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس، حفظ کرده بودند.

دولت جو بایدن این هفته از تبدیل شدن درگیری‌های حزب‌الله و اسرائیل به یک جنگ گسترده در لبنان ابراز نگرانی و با آن مخالفت کرد.

فرمانده ارتش لبنان برای مذاکره در این باره در روزهای آتی راهی آمریکا می‌شود.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل که حامی دولت بنیامین نتانیاهو است، چهارشنبه‌شب اعلام کرد مقامات سیاسی و نظامی کشور به این ارزیابی نزدیک می‌شوند که باید وارد کارزار جدی نظامی علیه حزب‌الله در لبنان شوند و جنگ در غزه در پی نابودی هزاران تن از اعضای حماس و یگان‌های آن، دیگر یک «موضوع فرعی» باشد.

با استفاده از: اکسیوس، هاآرتص، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG