لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

اسرائیل می‌گوید احتمالا حمله هوایی این کشور سه گروگان را آبان ماه در غزه کشت


ارتش اسرائیل می‌گوید نتایج بررسی نهادهای اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که «به احتمال زیاد» یک حمله هوایی ارتش اسرائیل عامل کشته شدن سه گروگان در بند حماس در آبان ماه ۱۴۰۲ در غزه بوده است.

نهادهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل، روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه نتیجه ارزیابی و بررسی‌های گسترده خود در ۱۰ ماه اخیر درباره این رویداد را به خانواده‌های این سه گروگان کشته شده اعلام کردند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این سه نفر در جریان حمله هوایی ارتش اسرائیل که به منظور حذف احمد غُندور، از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، در ۱۹ آبان ۱۴۰۲ انجام گرفت، کشته شده باشند».

این ارزیابی‌ها، بر اساس یافته‌های اطلاعاتی، نتایج پاتولوژی، نتایح موسسه پزشکی قانونی و مکانی ارائه می‌شود که اجساد سه گروگان در آنجا پیدا شده است.

به گفته ارتش اسرائیل بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه گروگان در مجموعه‌ای از تونل‌هایی نگه‌داری می‌شدند که احمد غُندور عملیات را از آنجا هدایت می‌کرد.

اجساد این سه گروگان، به نام‌های نیک بایزر، رون شرمن و الیا تولدانو (فرانسوی-اسرائیلی) یک ماه پس از کشته شدن آنها به اسرائیل تحویل داده شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید در زمان حمله اطلاعاتی درباره حضور گروگان‌ها در محل هدف نداشته و بر اساس اطلاعاتی که در دست بوده به نظر می‌رسید آن‌ها در جای دیگری قرار دارند. براین اساس منطقه به عنوان محلی که احتمال حضور گروگان‌ها در آن وجود دارد، در نظر گرفته نشده بود.

وقتی پس از ۱۰ ماه نتیجه‌ ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل اعلام شد مادر رون شرمن در گفت‌وگو با شبکه کان اسرائیل از رویکرد ارتش انتقاد کرد.

در چند ماه گذشته بارها ارتش اسرائیل از انتقال اجساد گروگان‌های خود در غزه خبر داده است که ابراز نگرانی و انتقادها به ویژه از سوی خانواده‌های گروگان‌های باقی مانده و هواداران آن‌ها را در پی داشته است.

چندی پیش ارتش اسرائیل از کشف جسد شش گروگان اسرائیلی دیگر، شامل دو زن و چهار مرد در یک تونل در رفح، در جنوب نوار غزه خبر داد و اعلام کرد که آنها کمی پیش از پیدا شدن «به قتل رسیده‌اند».

در پی کشف جسد این شش گروگان اسرائیلی در تونلی در رفح در جنوب غزه، خانواده گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت گروه افراطی حماس از مردم اسرائیل خواستند با اقدامات اعتراضی خود اسرائیل را «به لرزه درآورند».

در پی این فراخوان، مردم به خیابان‌های اسرائیل آمدند و با سر دادن شعار «حالا! حالا!» خواستار آن شدند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده، با حماس به توافق برسد.

جنگ در غزه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز و به مرگ یک هزار و ۲۰۵ نفر که بیشتر آنها غیر نظامی بودند منجر شد.

همچنین این گروه افراطی که از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته می‌شود ۲۵۱ نفر را نیز گروگان گرفتند که به گفته ارتش اسرائیل ۳۳ نفر از آنها کشته شده‌اند و ۹۷ نفر از آن‌ها هنوز در غزه نگهداری می‌شوند.

حمله نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه تاکنون دست‌کم ۴۱ هزار و ۲۰۶ کشته برجای گذاشته است.

در این میان آمریکا در حال تنظیم «آخرین طرح» برای برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، برای ارائه به دو طرف اسرائیلی و حماس است.

اسرائیل تأکید دارد که حماس با مطرح کردن مطالبات جدید در مورد زندانیان امنیتی فلسطینی که خواهان آزادی آن‌ها در برابر رهایی گروگان‌های اسرائیلی است، تلاش‌های کشورهای میانجی‌ را به سوی فروپاشی برده است.

آمریکا اما در کنار مصر و قطر همچنان به کوشش خود ادامه می‌دهد اما معلوم نیست طرح نهایی را چه زمان ارائه خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG