لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

بشار اسد مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با ترکیه را بی‌نتیجه اعلام کرد


رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید مذاکرات با ترکیه برای عادی‌سازی روابط هنوز به هیچ نتیجه ملموس و قابل ذکری نرسیده است.

بشار اسد در سخنرانی روز یکشنبه چهارم شهریور در پارلمان سوریه با اشاره به تلاش‌های روسیه، ایران و عراق برای میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه تصریح کرد این ابتکارات به‌رغم جدیت و اشتیاق واقعی میانجی‌گران، هیچ نتیجه قابل ذکری در بر نداشت.

ترکیه در سال ۲۰۱۱ و در واکنش به سرکوب خونین اعتراضات مردمی سوریه، روابط خود با دولت بشار اسد را قطع کرد و حامی گروه‌های شورشی شد که خواهان سرنگونی دولت بشار اسد بودند.

بشار اسد اوایل مرداد امسال در سفر به مسکو و در میانهٔ کوشش روسیه برای میانجی‌گری بین سوریه و ترکیه، با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور سوریه در ادامه صحبت‌های روز یکشنبه خود «صراحت» را راه‌حل وضعیت فعلی رابطه با ترکیه خواند و افزود: «بازیابی یک رابطه مستلزم حذف عواملی است که منجر به از بین رفتن آن شده است.»

رئیس‌جمهور سوریه همچنین تصریح کرد اگرچه او خواهان خروج نیروهای ترکیه از سوریه است، اما این موضوع پیش‌شرط برای گفت‌وگو نبود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیمه تیر ماه امسال گفت که هر زمان رئیس‌جمهور سوریه مایل باشد آماده دعوت از او برای گفت‌وگوهای احتمالی برای احیای روابط است.

او افزود که «مسئله اصلی طرز رویکرد آن‌ها در قبال ما است» و انتظار دارد که سوریه «رویکردی عادلانه در پیش بگیرد».

ارتش ترکیه در سال‌های گذشته با ورود به خاک سوریه هزاران تن از نظامیان خود را در بخش شمالی این کشور مستقر کرده است که این امر عملا مانع از آن شده که سوریه حاکمیت خود را در این مناطق بازپس گیرد.

آقای اردوغان گفت: «متأسفانه اکنون بشار اسد می‌خواهد که ترکیه از شمال سوریه خارج شود، اما چنین چیزی رخ نخواهد داد».

در حالی که بشار اسد نیروهای مورد حمایت ترکیه در این کشور را «تروریست» می‌نامد، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش با حضور نظامی خود در شمال سوریه «با تروریسم مبارزه می‌کند».

یک روزنامه ترکیه پیشتر گزارش داده بود که اردوغان و اسد ممکن است در ماه اوت با یکدیگر دیدار کنند، اما یک دیپلمات ترکیه این گزارش را رد کرد.

روسیه در تلاش برای تسهیل دیدار بین اردوغان و اسد جهت احیای روابط دو کشور است. عراق نیز در ماه ژوئیه گفت که ممکن است به دنبال تلاش برای نزدیک کردن رهبران دو کشور باشد.

وزیران دفاع و خارجه ترکیه و سوریه در ماه‌های گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

ملاقات وزیران دفاع دو کشور در روز ۲۸ اسفند پارسال بالاترین سطح دیدار بین دو کشور همسایه از آغاز جنگ داخلی سوریه بود و سپس وزیران خارجه ترکیه و سوریه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در مسکو با هم دیدار کردند.

XS
SM
MD
LG