لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

جمهوری آذربایجان با ترکیه در نزدیکی مرز ارمنستان رزمایش مشترک برگزار می‌کند


تصویری از تانک‌های شرکت‌کننده در رزمایش «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» که از اول تا سوم آبان در باکو، نخجوان و قره‌باغ کوهستانی برگزار می‌شود
تصویری از تانک‌های شرکت‌کننده در رزمایش «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» که از اول تا سوم آبان در باکو، نخجوان و قره‌باغ کوهستانی برگزار می‌شود

وزارت دفاع آذربایجان چند هفته پس از بیرون‌ راندن جدایی‌طلبان ارمنی از منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت با متحد خود ترکیه رزمایش مشترکی را در نزدیکی مرز ارمنستان آغاز کرده است.

این وزارتخانه روز دوشنبه اول آبان‌ماه اعلام کرد که «حداکثر سه‌هزار» سرباز در منطقه نخجوان، بین ایران و ارمنستان، برای شرکت در این رزمایش حاضر خواهند شد.

وزارت دفاع ترکیه نیز سه روز پیش اعلام کرد که هواپیماهای اف-۱۶ نیروی هوایی ارتش این کشور برای شرکت در رزمایش «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» وارد جمهوری آذربایجان شده‌اند.

این رزمایش از اول تا سوم آبان در باکو، نخجوان و قره‌باغ کوهستانی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که رئیس جمهور آذربایجان در سفر دو هفته پیش خود به تفلیس اعلام کرد کشورش آمادگی دارد «بی‌درنگ» گفت‌وگوهای صلح با رهبران ارمنستان را در گرجستان آغاز کند، به شرط آن که ایروان بعد از بیرون راندن جدایی‌طلبان ارمنی از منطقه قره‌باغ کوهستانی آماده مذاکره باشد.

الهام علی‌اف روز یکشنبه ۱۶ مهر بعد از دیدار با نخست‌وزیر گرجستان گفت که «ما به مشارکت گرجستان در این وضعیت نیاز داریم».

او افزود که اگر ارمنستان موافقت کند، کشورش گفت‌وگو را بی‌درنگ با مشارکت سازمان‌های مرتبط در «دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه» در گرجستان آغاز می‌کند.

حمله برق‌آسای چند هفته پیش باعث شد جمهوری آذربایجان منطقه قره‌باغ کوهستانی را که به مدت سه دهه در اختیار جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار بود، بازپس بگیرد.

به دنبال این اتفاق، بیش از صدهزار ارمنی ساکن در این منطقه به شکل دسته‌جمعی محل زندگی خود را ترک کردند و به ارمنستان رفتند. اغلب آنها گفتند حاضر نیستند تحت تابعیت جمهوری آذربایجان باشند.

رئیس دولت جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی روز ششم مهر، دستور انحلال تمامی نهادهای دولت خود را تا پایان سال میلادی جاری صادر کرده و گفته بود از اول ژانویه ۲۰۲۴ دیگر جمهوری قره‌باغ (آرتساخ به ارمنی) وجود نخواهد داشت.

این جمهوری که در نبردهای جدایی‌طلبانه سال ۱۹۹۴ در مناطق عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ در جمهوری آذربایجان تشکیل شد، از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد.

جمهوری آذربایجان در پاییز ۲۰۲۰ طی جنگی ۴۴ روزه توانست بخش‌های وسیعی از این مناطق را بعد از سه دهه بازپس بگیرد و اخیراً نیز در یک عملیات، اهداف نظامی باقی‌مانده ارمنستان در منطقه خان‌کندی (استپاناکرت) را منهدم کرد و کنترل کل این مناطق را به دست گرفت.

به‌رغم تضمین دولت آذربایجان به ارمنیان قره‌باغ و دعوت آنها به پذیرش دوباره شهروندی جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه جدایی، بخش اعظم آنها قره‌باغ کوهستانی را ترک کردند.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ پ.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG