لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

خادم: مراجع اصلی موضع کشور درباره بازی با ورزشکاران اسرائیلی را به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند


رسول خادم بحث «تعلیق کشتی» و «ورزش کشور» را «بسیار جدی» توصیف کرده است.
رسول خادم بحث «تعلیق کشتی» و «ورزش کشور» را «بسیار جدی» توصیف کرده است.

رئیس فدراسیون کشتی ایران از مراجع اصلی سیاسی جمهوری اسلامی خواست تا خودشان مواضع کشور درباره رویارویی ورزشکاران ایران با رقبای اسرائیلی را به اطلاع کمیته بین‌المللی المپیک برسانند و «پای آن» بایستند.

رسول خادم گفته است هر چند ایران می‌خواهد نشان دهد اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، اما نهادهای بین‌المللی ورزش معتقدند این یک «تصمیم سیاسی» است و ارتباطی با ورزش ندارد.

رئیس فدراسیون کشتی ایران که روز دوشنبه هفتم اسفند با رادیو تهران گفت‌وگو کرده است، افزود: مراجع بالاتر کشور باید چگونگی «عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی» با رقیبان اسرائیل را بررسی کرده و «سیاست‌گذاری مناسبی» برای آن در نظر گرفته شود، چرا که به گفته او ممکن است برای ورزش ایران «عواقب بدی» داشته باشد.

به نظر می‌رسد اشاره اصلی وی به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی است که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری درباره این موضوع است.

آقای خادم بحث «تعلیق کشتی» و «ورزش کشور» را «بسیار جدی» توصیف کرده و گفته که نمی‌توان ورزشکاران و مربیان را با چنین مسئله بزرگی مواجه کرد.

رئیس فدراسیون کشتی ایران از تیم‌های دیپلماسی خواسته تا در این زمینه «صریح و روشن» از سیاست‌ها و تصمیم گیری‌های کشور دفاع کنند و «این بار سنگین» تنها بر دوش ورزشکار و مربی آن هم در «شرایط منفعل» نباشد.

به گفته وی، این روزها تعداد زیادی از ورزشکاران اسرائیل در رشته‌های کشتی و جودو در میادین بین‌المللی شرکت می‌کنند که بیشتر «خارجی» هستند و «پاسپورت» اسرائیل را ندارند. آقای خادم گفته این ورزشکاران با «پاسپورت‌های موقت» به «خدمت» گرفته شده‌اند، تا به دلیل «رویارویی با سیاست‌های ایران» شرکت کنند و برنامه‌های ایران را دچار «اخلال» کنند.

رسول خادم با تاکید بر اینکه «اگر ورزشکار در میدان مبارزه نکند، هم او و هم رشته‌اش را محروم می‌کنند»، تاکید کرده: «اینکه بخواهیم ورزشکاران‌مان را مجبور به شکست کنیم یا در درمانگاه‌های خارج از کشور شب تا صبح به دنبال گواهی پزشکی باشیم، درست نیست و دیگر قابل پذیرش نهادهای بین‌المللی ورزش نیست».

در واکنش به این سخنان، محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت، بیش از ۳۰ سال است که ورزشکاران ایران در میدان‌های بین‌المللی، اسرائیل را «به رسمیت نمی‌شناسند» و از «رویارویی با آنها پرهیز» می‌کنند.

آقای داورزنی گفته که با وجود افزایش ورزشکاران اسرائیلی در برخی رشته‌ها «باید درباره چگونگی حضور در میادین بین‌المللی و جهانی به گونه‌ای دیگر عمل کنیم».

در حالی که تعلیق ایران از حضور در رقابت‌های جهانی کشتی، به دلیل سیاست جمهوری اسلامی در خودداری از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی به یک تهدید جدی تبدیل شده‌ است، محمد محمدی بریمانلو روز چهارم اسفند در مسابقات بین‌المللی جودوی آلمان، برای جلوگیری از مسابقه‌دادن با حریف اسرائیلی، از این رقابت‌ها انصراف داد.

گفت‌وگو با پیام یونسی‌پور، روزنامه‌نگار ورزشی در وین
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

فدراسیون جهانی کشتی به تازگی علیرضا کریمی را به دلیل باخت اجباری شش ماه تعلیق، و مربی او را به دو سال محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محکوم کرده است.

رسول خادم پس از این باخت اجباری هشدار داد که پس از ماجرای کریمی در لهستان، دیگر نمی‌توانیم گواهی پزشک تهیه کنیم. دیگر نمی‌توانیم به حریف پیشین ببازیم.

آقای خادم گفته بود: «اگر سیاست کشور بر به‌رسمیت نشناختن اسرائیل و عدم‌مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی است، پس پنهانی به حریف قبلی باختن و برای تهیه گواهی بیماری، به درمانگاه‌ها و پزشکان خارج از کشور مراجعه کردن، چه معنایی دارد؟»

شاهرخ شهنازی، دبیر کمیته ملی المپیک ایران، هم چندی پیش در مورد محرومیت کشتی‌گیر و مربی ایرانی به خاطر فرار از مبارزه با نماینده اسراییل در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت: «اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم و با ورزشکاران آنها نیز روی سکو نمی‌رویم».

دبیر کمیته ملی المپیک ایران گفته است، «باید بگوییم ورزشکاران ما به این دلیل که اینها جنایتکار هستند بازی نمی‌کنند، نگوییم که ما بحث سیاسی داریم».

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۸۳ از مواجهه ورزشکارانش با نماینده اسراییل جلوگیری می‌کند. اما قانون تصویب شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ آ.ع/ ک.ر
XS
SM
MD
LG