لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

وضع مقررات «منع رفت‌وآمد» در بنگلادش همزمان با گسترش تظاهرات دانشجویی


نهادهای مدافع حقوق بشر از قطع شبکه‌های ارتباطی و عملکرد نیروهای امنیتی بنگلادش در برخورد با معترضان انتقاد کرده‌اند
نهادهای مدافع حقوق بشر از قطع شبکه‌های ارتباطی و عملکرد نیروهای امنیتی بنگلادش در برخورد با معترضان انتقاد کرده‌اند

در بحبوحهٔ وضع مقررات آمد و شد برای سرکوب تظاهرات دانشجویی در بنگلادش، خیابان‌های متروک داکا، پایتخت این کشور، صحنه گشت‌زنی نیروهای ارتش بنگلادش است.

این در حالی است که با وجود وضع این مقررات، قطع دسترسی به اینترنت و خدمات تلفن همراه از روز پنج‌شنبه گذشته و سرکوب گستردهٔ معترضان، این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

بر اساس داده‌های بیمارستان‌های سراسر بنگلادش در درگیری‌های خشونت‌آمیز در این اعتراضات، دست‌کم ۱۰۵ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

بیمارستان کالج پزشکی داکا اعلام کرده که تنها در ساعت پنج بعد از ظهر روز جمعه ۲۹ تیرماه ۱۷ جسد را دریافت کرده است.

اعتراضات در بنگلادش از چند روز پیش به رهبری دانشجویان با تظاهرات علیه اختصاص سهمیه‌ مشاغل به کهنه‌سربازان آغاز شد.

معترضان خواستار پایان دادن به سیستم سهمیه‌بندی‌ای هستند که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به بستگان کهنه‌سربازانی اختصاص می‌دهد که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت داشتند.

اما برخی کارشناسان بر این باورند که این اعتراضات اکنون از موضوع سهمیهٔ دانشگاه‌ها و مشاعل دولتی فراتر رفته و بیانگر نارضایتی گسترده از بحران اقتصادی، نرخ بالای تورم، بیکاری ۲۰ درصد از جوانان و کسری بودجه شدید دولت است.

رویترز روز جمعه به نقل از خبرنگاران خود نوشت نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و در چندین نقطه از داکا، پایتخت بنگلادش، آتش‌سوزی مشاهده شده است.

روزنامه‌های بنگلادش گزارش داده‌اند که بسیاری از جاده‌ها را معترضان مسدود کرده‌اند و تردد قطارها در شبکهٔ راه‌آهن سراسری هم متوقف شده است.

روزنامه «پروتوم ال» چاپ داکا گزارش داد که روز پنجشنبه در جریان اعتراضات خیابانی در ۴۷ ناحیه از مجموعِ ۶۴ناحیه (بنا به تقسیمات کشوری بنگلادش)، دست‌کم ۲۷ نفر کشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

رویترز می‌گوید این آمار را نمی‌تواند به‌طور مستقل تأیید کند و پلیس و دولت بنگلادش نیز تاکنون در این‌باره ابرازنظر نکرده‌اند.

نهادهای مدافع حقوق بشر از قطع شبکه‌های ارتباطی و عملکرد نیروهای امنیتی بنگلادش انتقاد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز از بروز خشونت و مرگ مردم در این حوادث ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG