لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

سه کشور اروپایی خواستار خودداری ایران از حمله به اسرائیل شدند؛ تماس شولتز با پزشکیان


سران سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان از جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های متحدش در منطقه خواستند علیه اسرائیل حمله‌ای انجام ندهند، زیرا چنین حمله‌ای موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای و به خطر افتادن آتش‌بس احتمالی میان اسرائیل و گروه افراطی حماس خواهد شد.

صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر بریتانیا در این بیانیه مشترک همچنین خواستار توقف فوری درگیری‌ها در غزه و آزادی تمامی گروگان‌های در بازداشت حماس شدند.

در متن بیانیه ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش در منطقه و تعهد این سه کشور بر کاهش تنش‌ها و ثبات منطقه‌ای آمده است: «در این زمینه، به‌ویژه از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و امکان دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند.»

در همین حال، صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۲۲ مرداد در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، خواستار انجام «هر کار ممکن» برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی در خاورمیانه شد.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد اولاف شولتز در این گفت‌وگوی تلفنی به همتای ایرانی خود گفته است که چرخهٔ خشونت در منطقه باید شکسته شود، چون دور جدید خشونت‌ها می‌تواند «خطرات بی‌شماری برای کشورها و مردم منطقه» داشته باشد.

دو مقام آگاه روز یکشنبه به باراک دیوید، خبرنگار آکسیوس، گفته‌اند که جامعه اطلاعاتی اسرائیل بر این عقیده است که حمله ایران به این کشور به انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران احتمالا طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

حماس از سوی آمریکا و انحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

این گزارش می‌افزاید حمله انتقام‌جویانه ایران حتی ممکن است قبل از ۱۵ اوت (پنج‌شنبه هفته جاری) و آغاز مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس با وساطت آمریکا، مصر و قطر انجام شود.

این گزارش در حالی است که طی روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر احتمال انصراف جمهوری اسلامی از حمله مستقیم به اسرائیل در انتقام کشته شدن هنیه به خاطر فشارهای بین‌المللی بر ایران منتشر شده بود.

اولاف شولتز، امانوئل مکرون و کی‌یر استارمر در بیانیه خود با تاکید بر برقراری آتش‌بس فوری در غزه افزودند: «مردم غزه نیاز فوری به کمک‌رسانی بدون مانع و بدون مانع دارند.»

گروه افراطی حماس از کشورهای میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه خواسته است که به جای مذاکره بیشتر، طرحی را که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای آتش‌بس پیشنهاد داده اجرا کنند.

همزمان پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دستور استقرار یک زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده به خاورمیانه را صادر کرده است.

تهدیدهای جمهوری اسلامی و متحدانش علیه اسرائیل در حالی است که دولت اسرائیل هنوز مسئولیت کشته شدن هنیه را بر عهده نگرفته است.

با این حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک روز قبل از کشته شدن هنیه، در حمله به حومه بیروت، پایتخت لبنان، یکی از فرماندهان ارشد حزب الله به نام فواد شکر را کشته است.

XS
SM
MD
LG