لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

جو بایدن در دیدار با نخست وزیر ژاپن اصلاحات در سیاست دفاعی را این کشور ستود


جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۳ دی در ملاقات با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید بر تعهد آمریکا به اتحاد با ژاپن تاکید کرد و«افزایش تاریخی» بودجه نظامی آن کشور را ستود.

دیدار آقای کیشیدا از واشینگتن آخرین مرحله از سفر او به کشورهای عضو گروه هفت با هدف تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی با این کشورها و جلب توجه آنها به تهدیدهای امنیتی در شرق آسیا از سوی کره شمالی، چین و روسیه است.

آقای بایدن گفت: «با صراحت تمام اعلام می‌کنم که ایالات متحده کاملا به اتحاد خود با ژاپن متعهد است.» او در بخش دیگری از سخنانش از همکاری نزدیک ژاپن در عرصه‌های اقتصادی و فناوری تشکر کرد.

در مقابل، نخست وزیر ژاپن نیز از همکاری آمریکا در مورد مسائل امنیتی منطقه قدردانی کرد و افزود: «ایالات متحده و ژاپن در حال حاضر با پیچیده‌ترین وضعیت امنیتی در دهه‌های اخیر روبرو هستند.»

او خاطر نشان کرد که دولت ژاپن ماه گذشته سیاست دفاعی جدیدی با هدف مقابله با تهدیدهای امنیتی و حفظ ثبات و صلح در منطقه آسیای شرقی تنظیم کرد.

مذاکرات رهبران دو کشور تلاش مشترک برای «تثبیت اقیانوس آرام و اقیانوس هند به عنوان یک منطقه آزاد» را دربرمی‌گیرد که معمولا اشاره‌ای غیرمستقیم به مقابله با گسترش نفوذ و قدرت نظامی چین است.

نخست وزیر ژاپن قبل از جو بایدن با کامالا هریس، معاون رییس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرد. خانم هریس عنوان کرد که محور این گفت‌وگو‌ها تحکیم همکاری بین دو کشور در زمينه‌های گوناگون از جمله امضای توافق جدیدی برای همکاری در عرصه فضایی بود.

وزرای خارجه و دفاع دو کشور نیز روز چهارشنبه و در پایان مذاکراتی که دو ساعت طول کشید افزایش همکاری‌های امنیتی و نظامی را اعلام کردند.

دولت ژاپن ماه گذشته بزرگترین تغییر در سیاست دفاعی این کشور پس از جنگ جهانی دوم را اعلام کرد که با «جنگ پرهیزی» که تاکنون از اصول مهم سیاست خارجی آن بوده است، فاصله فراوانی دارد.

یکی از محورهای مهم استراتژی دفاعی جدید ژاپن افزایش هزینه‌های نظامی به رقم دو درصد از تولید ناخالص ملی و خرید سامانه‌های موشکی با برد بیش از هزار کیلومتر است که علاوه بر شناورها می‌تواند نقاطی را در خشکی نیز مورد هدف قرار دهد.

یکی دیگر از موضوعات مهم در همکاری دو کشور افزایش صادرات ریزتراشه و نیمه هادی ساخت ژاپن به آمریکاست که به دلیل کاهش صادرات چین از سال گذشته برای صنایع و تولیدات داخلی آمریکا از جمله صنایع نظامی اهمیت فراوانی پیدا کرده است.

نخست وزیر ژاپن گفته است که با وضع محدودیت‌های جدید از اقدامات دولت آمریکا برای جلوگیری از دسترسی چین به کالاهای نیمه هادی پیشرفته حمایت خواهد کرد.

مقامات دو کشور در حاشيه مذاکرات روزهای اخیر در واشینگتن در مورد این عرصه از همکاری‌های خود جزییات چندانی اعلام نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG