لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

پاسخ جو بایدن به درخواست‌های کناره‌گیری: من جایی نمی‌روم


جو بایدن که از سوی برخی حامیان مالی کمپین انتخاباتی خود و اعضای حزب دموکرات تحت فشار است که از رقابت کناره‌گیری کند، اعلام کرد: «من جایی نمی‌روم.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده که آبان ماه امسال برای انتخاب مجدد باید با دونالد ترامپ رقابت کند، روز دوشنبه ۱۸ تیر در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که مطمئن است میانگین رأی‌دهندگان هنوز او را به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها در این انتخابات می‌خواهند.

او افزود: «اگر کاملا مطمئن نبودم بهترین نامزد برای شکست دادن دونالد ترامپ هستم، به رقابت ادامه نمی‌دادم.»

این مصاحبه بخشی از تلاش او برای زدودن دیدگاه‌های منفی درباره عملکردش در مناظره با کاندیدای حزب جمهوری‌خواه است.

جو بایدن پیش‌تر در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیز علت عملکرد ضعیف خود در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ را «سرماخوردگی شدید و خستگی» عنوان کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در نامه‌ای به اعضای حزب دموکرات نوشته است که «قاطعانه به ماندن در رقابت متعهدم».

او در این نامه تأکید کرده است: «اکنون وقت آن است که کنار هم باشیم و به عنوان حزبی متحد پیش برویم تا دونالد ترامپ را شکست دهیم.»

در تازه‌ترین تحولات بعد از حضور ضعیف جو بایدن در نخستین مناظره با دونالد ترامپ، تعدادی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از او خواسته‌اند به کمپین انتخاباتی خود پایان دهد و راه را برای انتخاب کاندیدای دیگری از این حزب هموار کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است با بازگشت نمایندگان مجلس به کار در روز یکشنبه و بعد از تعطیلات، تعدادی از دموکرات‌ها در تماس‌های تلفنی خواستار کناره‌گیری جو بایدن شده‌اند و همرمان عده دیگری از ادامه نامزدی او حمایت کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا در بخش دیگری از نامه خود به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تأیید کرده که از نگرانی آنها آگاه است، اما خواستار آن شده که آنها به مخالفت خود با کاندیداتوری خود پایان دهند.

او در نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود عقب است و عملکرد ضعیف و لرزانش در نخستین مناظره با دونالد ترامپ نگرانی‌ها از شکست او در انتخابات آبان‌ماه را بین برخی دموکرات‌ها افزایش داده است.

برخی اعضای حزب دموکرات خواستار آن هستند که با کنار رفتن آقای بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، به عنوان کاندیدای چایگزین به رقابت با دونالد ترامپ برود.

در حالی که برخی حامیان مالی سرشناس کمپین جو بایدن و رسانه‌های حامی دموکرات‌ها نیز خواستار کناره‌گیری او شده‌اند، رئیس‌حمهور آمریکا در مصاحبه روز دوشنبه خود با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی به‌صراحت گفت که برایش مهم نیست موسسات خبری بزرگ و کارشناسان خواستار کنار رفتن او شده‌اند.

او همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به انتخابات پارلمانی فرانسه و شکست راست افراطی از چپ‌گرایان گفت: «فرانسه افراط گرایی را پس زد. دموکرات‌ها هم اینجا [در آمریکا] همین کار را خواهند کرد.»

جو بایدن که روز یکشنبه در چند برنامه عمومی در پنسلیوانیا شرکت کرده بود، قرار است در روزهای آینده برنامه‌های حضوری کمپین انتخاباتی خود را ادامه دهد.

ادعای نیویورک تایمز درباره دیدار بایدن با پزشک متخصص

نیویورک تایمز دوشنبه نوشت یک متخصص بیماری پارکینسون در هشت ماه هشت بار از کاخ سفید دیدار کرده است.

کاخ سفید گفته بود که جو بایدن در بیش از سه سال تصدی ریاست‌جمهوری تنها سه بار با یک متخصص مغز و اعصاب دیدار کرده است.

این روزنامه با استناد به گزارش رسمی بازدیدکنندگان از کاخ سفید نوشت دکتر کوین کانارد، متخصص مغز و اعصاب از مرکز پزشکی نظامی والتر رید، در اختلالات حرکتی تخصص دارد.

این دیدارها در فاصله تابستان سال گذشته تا اوایل بهار امسال انجام شده اما به نوشته نیویورک تایمز ممکن است دیدارهای بیشتری نیز صورت گرفته باشد که هنوز گزارش رسمی بازدیدکنندگان در این دوره اخیر منتشر نشده است.

سیاست اعلام شفاف بازدیدکنندگان از کاخ سفید که در زمان دونالد ترامپ لغو شده بود، در زمان ریاست‌جمهوری حو بایدن از سرگرفته شد.

به نوشته نیویورک تایمز، در یکی از دیدارها دکتر کانارد با پزشک جو بایدن ملاقات کرد.

دکتر کوین کانارد به این گزارش واکنش نشان نداده است.

سخنگوی کاخ سفید اما گفت شمار زیادی از متخصصان وابسته به مرکز والتر رید از کاخ سفید دیدار می‌کنند تا هزاران پرسنل نظامی را که در این مجموعه کار می‌کنند، درمان کنند.

شماری از متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا که شخصا با آقای بایدن دیدار نکرده و او را از نزدیک معاینه نکرده‌اند، مدعی هستند که نشانه‌های پارکینسون یا سایر بیماری‌ها در دیدارهای عمومی رئیس‌جمهور مشهود است.

این گروه از پزشکان به عدم پویایی در تکلم، الگوی گفتاری نامنظم و در هم و راه رفتن خمیده او به سوی جلو اشاره کرده‌اند.

توماس فریدمن، ستون‌نویس سرشناس نیویورک تایمز، در پی مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ در هشتم تیر در مقاله‌ای نوشت بایدن مرد و رئیس‌جمهوری خوبی است اما باید از دور رقابت انتخاباتی کنار بکشد.

نیویورک تایمز عمدتا حامی حزب دموکرات است.

XS
SM
MD
LG