لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

بایدن پس از تاخیری طولانی، نتانیاهو را به ایالات متحده دعوت کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پس از تاخیری طولانی سرانجام روز دوشنبه ۲۶ تیر از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای دیداری رسمی از آمریکا طی سال جاری دعوت کرد.

کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کردند که آقای بایدن در جریان مکالمه‌ای تلفنی با آقای نتانیاهو که یک روز قبل از سفر اسحاق هرتسوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، به واشینگتن انجام گرفت، او را به ایالات متحده دعوت کرد.

گزارش‌ها حاکی است که تاخیر جو بایدن در دعوت از نخست وزیر اسرائیل دو دلیل عمده داشته که اولین آنها طرح تغییرات قضایی است که دولت راست‌ افراطی نتانیاهو دنبال می‌کند و دلیل دوم نیز گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی است.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که رئیس جمهوری ایالات متحده و نتانیاهو توافق کرده‌اند که آخر سال جاری در آمریکا دیدار کنند. او اما مشخص نکرد که آیا این دیدار در کاخ سفید انجام خواهد شد یا مکانی دیگر.

نتانیاهو بیش از شش ماه قبل به قدرت بازگشت، اما بایدن تاکنون از دعوت او خودداری کرده بود. این مدت در حالی که خشونت‌ها در کرانه باختری افزایش یافته است، اقدامات مقامات دولت اسرائیل که به شهرک‌نشین‌ها اجازه برپایی ایست‌های بازرسی می‌دهند و همچنین اظهارات تنش‌آفرین اعضای کابینه نتانیاهو، انتقاد مقامات آمریکایی را به دنبال داشته است.

دولت اسرائیل می‌گوید که آقای نتانیاهو به آقای بایدن اطمینان داده است که او تلاش می‌کند «یک اجماع عمومی گسترده» در رابطه طرح تغییرات قضایی ایجاد کند. این در حالی است که طرح یادشده اعتراضات ضددولتی گسترده‌ای را در اسرائیل موجب شده و معترضان آن را به منزله از بین بردن دموکراسی در کشور دانسته‌اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که نگرانی‌های آقای بایدن درباره تغییرات قضایی در اسرائیل و همچنین «برخی اقدامات افراط‌گرایانه و رفتار برخی از اعضای کابینه نتانیاهو» باقی است.

این مقام کاخ سفید افزود که رهبران ایالات متحده و اسرائیل درباره اقداماتی که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است، گفت‌وگو کردند و همچنین بایدن بر راه‌حل دو کشور برای دو ملت، در قضیه فلسطین تاکید کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG