لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

بایدن: از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیستم


جو بایدن می‌گوید آمریکا به تعهدات خود برای کمک به افغانستان پایبند است.
جو بایدن می‌گوید آمریکا به تعهدات خود برای کمک به افغانستان پایبند است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد، گفت که از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست. این در حالی است طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص پیشروی سریع نیروهای طالبان و همچنین افزایش تلفات غیرنظامیان در این درگیری‌ها منتشر شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری اظهار داشت، ما بیش از یک تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته (در افغانستان) هزینه کردیم. ما بیش از ۳۰۰ هزار نیروی افغان را آموزش دادیم و به تجهیزات مدرن مجهز کردیم.

جو بایدن با اشاره به این که در طول جنگ در افغانستان هزاران نیروی آمریکایی کشته و زخمی شدند، تاکید کرد، اکنون ‌رهبران افغانستان باید گرد هم آیند و متحد شوند و برای خود و کشورشان بجنگند.

رئیس جمهوری آمریکا وعده داد که ایالات متحده به تعهدات خود برای ارائه پشتیبانی هوایی، تأمین مواد غذایی و تجهیزات نیروهای افغان و پرداخت حقوق آنها عمل خواهد کرد.

جو بایدن تصریح کرد، اما آنها باید بخواهند که بجنگند.

او در ادامه گفت، من فکر می‌کنم آنها دارند متوجه می‌شوند که باید گرد هم آیند و به لحاظ سیاسی در صدر قرار بگیرند. اما ما به تعهد خود ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: اما من از تصمیمم پشیمان نیستم.

همزمان با پیشروی سریع نیروهای طالبان در بخش مختلف افغانستان٬ مقامات اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفتند که طالبان هم‌اکنون در حدود ۶۵ درصد خاک افغانستان را در کنترل خود دارند.

طی چند روز اخیر نیروهای طالبان توانستند تعدادی از مراکز استان‌ها، از جمله شهر مهم استراتژیک و اقتصادی قندوز را تصرف کنند. همچنین این نیروها در ادامه پیشروی‌های خود بخش‌های بزرگی از شهر فَراه، مرکز ولایت فراه، واقع در نزدیکی مرز ایران را تصرف کردند.

به گزارش الجزیره، طی پنج روز گذشته نیروهای طالبان توانسته‌اند هشت مرکز استان در افغانستان را تصریف کنند.

رویترز می‌گوید، هرچند مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ۳۱ ماه اوت تعیین شده بود، اما این نیروها خیلی زودتر این موعد مقرر خاک افغانستان را ترک کردند.

با استفاده از رویترز، هیل و الجزیره

XS
SM
MD
LG