لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

بلینکن وارد اسرائیل شد؛ درخواست نتانیاهو برای فشار بر حماس پیش از مذاکرات جدید آتش‌بس


وزیر امور خارجه آمریکا به منظور شدت دادن به تحرکات دیپلماتیک برای نهایی شدن توافق آتش‌بس در غزه وارد تل آویو شد و قرار است با مقام‌های ارشد اسرائیلی دیدار کند.

این دهمین سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته و شروع حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۸ مرداد اعلام کرد که آقای بلینکن روز دوشنبه با مسئولان اسرائیلی دیدار و مذاکره خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه به قاهره، پایتخت مصر، سفر خواهد کرد؛ جایی که قرار است دور بعدی مذاکرات آتش‌بس را این هفته میزبانی کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر مذاکرات انجام‌شده در دوحه، پایتخت قطر، برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را سازنده خوانده و نسبت به هرگونه اقدام برای تضعیف این روند هشدار داده بود

جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از مذاکره‌کنندگان آمریکا در دوحه خواسته است پیشنهادهای جدید را جلو ببرند و آن را مبنایی برای دستیابی به توافق نهایی قرار دهند.

ساعاتی پیش از ورود وزیر خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حماس را مانعی در مذاکرات برای توافق آتش‌بس در غزه دانست و خواستار فشار بیشتر بر این گروه افراطی پیش از دور جدید گفت‌وگوها شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

این در حالی است که اردن، متحد غرب، حامیان گروگان‌ها که در اسرائیل تظاهرات می‌کنند، و خود حماس خواستار فشار بر بنیامیان نتانیاهو شده‌اند تا شاید توافقی حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای نتانیاهو روز یکشنبه در جلسه کابینه گفت: «حماس تا این لحظه خیره‌سری کرده و حتی نماینده‌ای برای مذاکرات به دوحه نفرستاده است».

او سپس با اشاره به رهبر جدید گروه افراطی حماس تاکید کرد که باید فشارها بر حماس و شخص یحیی سنوار متمرکز شود نه بر اسرائیل.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشتر نیز بارها اعلام کرده که یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس، مانع اصلی توافق است.

گروه حماس با ابراز تردید در مورد موفقیت این دور از مذاکرات، اسرائیل را مسئول مانع تراشی و جلوگیری از دستیابی به توافق می‌داند و اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه که روز پنجشنبه در قطر برگزار شد، شرکت نخواهد کرد.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس روز پنجشنبه، به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه افراطی به میانجی‌ها اطلاع داده تنها در صورتی در مذاکرات دوحه که پنج‌شنبه و جمعه برگزار شد، شرکت می‌کند که «جدول زمانی برای اجرا» بر اساس آنچه حماس قبلاً پذیرفته بود تعیین می‌شد.

حماس همچنین مخالفت خود را با آنچه «شرایط جدید از سوی اسرائیل» می‌نامد اعلام کرد، اما بعد از پایان مذاکرات در دوحه، از طریق میانجی‌ها در جریان گفت‌وگوها و پیشنهادها قرار گرفت.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در جلسه کابینه خود همچنین گفت: « ما در حال مذاکره هستیم، نه در یک سناریوی یک‌طرفه که فقط ما امتیاز بدهیم. مواردی هست که می‌توانیم انعطاف‌پذیر باشیم و مواردی که نمی‌توانیم و بر آن‌ها پافشاری خواهیم کرد».

او افزود با اشاره به این که تلاش‌های زیادی برای بازگرداندن گروگان‌ها به کشور در حال انجام است، مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها را «پیچیده» خواند.

نخست وزیر اسرائیل در عین حال تاکید کرد: «ما قاطعانه بر اصول ضروری که برای امنیت کشور تعیین کرده‌ایم، ایستاده‌ایم و خواستار فشارهای دیپلماتیک و نظامی قوی بر حماس هستیم تا توافق به دست آید».

آمریکا، قطر و مصر که نقش میانجی را در گفت‌وگو برای برقراری آتش‌بس بازی می‌کنند، مذاکرات در روزهای پنجشنبه و جمعه را «جدی» و «سازنده» ارزیابی کردند و در بیانیه‌ای اعلام کردند که این گفت‌وگوها اواخر هفته آینده در قاهره، پایتخت مصر، از سر گرفته می‌شود.

روز شنبه چهار کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا، مصر و قطر برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه و آزادی گروگان‌ها حمایت کردند.

اهمیت رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه با شدت گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل، در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در روز دهم مرداد و پیش از آن مرگ فواد شُکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان، در حمله اسرائیل به بیروت بیشتر شده است.

ایران می‌گوید اسرائیل آقای هنیه را کشته است و وعده انتقام و اقدام متقابل داده است. اما اسرائیل درباره مسئولیت خود در کشته شدن اسماعیل هنیه سکوت کرده است.

با این حال گزارش‌هایی منتشر شده که ایران ممکن است در صورت برقرار شدن آتش‌بس در غزه، از حمله به اسرائیل خودداری کند و رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته است انتظار دارد موفقیت در مذاکرات و نهایی شدن توافق آتش‌بس مانع از حمله ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG