لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

کودتای نافرجام در بولیوی؛ «دولت از پیش خبر داشت»


لوئیس آرسه، رئیس جمهوری بولیوی، در بالکن کاخ دولت پرچم بولیوی را تکان می‌دهد
لوئیس آرسه، رئیس جمهوری بولیوی، در بالکن کاخ دولت پرچم بولیوی را تکان می‌دهد

یکی از وزرای ارشد بولیوی روز پنج‌شنبه گفت که دولت این کشور قبل از آن‌که فرمانده ارتش و نیروهای آن بتوانند به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند، اطلاعاتی مبنی بر وقوع کودتا در اختیار داشت.

کودتای نافرجام روز چهارشنبه در بولیوی تنها چند ساعت ادامه یافت و رهبران جهان نیز به سرعت آن را محکوم کردند. با این حال چنین رخدادی نگرانی‌ها درباره شرایط مخاطره‌آمیز این کشور حوزه آند در آمریکای لاتین را برانگیخته است.

ادواردو دل کاستیلو، وزیر کشور بولیوی، در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی بولیوی گفت که رئیس‌جمهور لوئیس آرسه، گزارش‌هایی درباره تلاش برای «از بین بردن ثبات» در کشور دریافت کرده بود، اما دولت در آن موقع اطلاعات بیشتری در اختیار نداشت.

فرمانده ارتش بولیوی روز چهارشنبه شماری از واحدهای نظامی این کشور را در میدان لاپاز پایتخت جمع کرد و سپس با کوبیدن یک خودروی زرهی به در کاخ ریاست جمهوری، امکان ورود سربازان به آنجا را فراهم ساخت.

سربازان اما در نهایت عقب‌نشینی کردند و پلیس بار دیگر کنترل میدان موری‌یو در لاپاز پایتخت را در اختیار گرفت و آقای آرسه نیز بلافاصله فرمانده جدیدی برای ارتش منصوب کرد.

ادواردو دل کاستیلو گفت که خوان خوزه زونیگا، فرمانده سابق ارتش، و خوان آرنز سالوادور، فرمانده سابق نیروی دریایی بولیوی، بازداشت شدند.

وی سپس اعلام کرد که تاکنون ۱۷ نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند، اما شمار کسانی که در کودتای نافرجام نقش داشته‌اند، «خیلی بیشتر» از این بوده است.

سفیر بولیوی در نشست صبح پنجشنبه سازمان کشورهای آمریکایی که در پاراگوئه برگزار می‌شد، گفت که حدود ۲۰۰ افسر در عملیات کودتا به رهبری زونیگا شرکت کردند.

زونیگا به تازگی گفته بود که «اوو مورالس»، رئیس جمهور سابق که زمانی متحد آرسه بود و اکنون رقیب اوست، نباید بتواند بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد شود و تهدید کرده بود که به او چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

به گفته ادواردو دل کاستیلو، عصر سه‌شنبه به فرمانده ارتش گفته شده بود که او از سمت خود برکنار خواهد شد، زیرا رفتار او «با قانون اساسی مطابقت ندارد».

او یادآور شد که زونیگا با خونسردی به این خبر واکنش نشان داد.

دل کاستیلو گفت: «اما هیچکس نمی‌توانست تصور کند که فردای آن روز یک کودتای نافرجام در کشور ما رخ خواهد داد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG