لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

کانادا خواستار تغییر در قوانین جهانی مربوط به سوانح هوایی است


سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند سپاه پاسداران
سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند سپاه پاسداران

کانادا روز سه‌شنبه در اجلاسی که به صورت مجازی برگزار می‌شود خواستار بهبود قوانین جهانی تحقیقات درباره سوانح هوایی خواهد شد و در این نشست تاکید خواهد کرد که این تغییرات در رابطه با مواردی مانند سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در زمستان ۱۳۹۸ ضروری است.

عمر الغبرا، وزیر ترابری کانادا، قرار است که به اجلاس «آسمان‌های امن‌تر» بگوید در مواردی که کشور عامل اصلی تحقیقات خود باعث سقوط هواپیما شده یا در آن نقشی داشته است، این قوانین باید اصلاح شوند.

این اجلاس مجازی که به میزبانی وزارت ترابری کانادا و کمیته مشورتی آسمان‌های امن‌تر برگزار می‌شود، نمایندگان بین‌المللی از صنعت هوایی غیرنظامی را گردهم می‌آورد و هدف از آن نیز کاهش خطرات در حریم هوایی مناطق تحت درگیری است.

هیات ایمنی حمل و نقل کانادا که نهادی مستقل است، نخستین بار سال گذشته خواستار چنین تغییراتی شد و گفت که سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شلیک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی محدودیت‌های قوانین را ثابت کرد.

این نهاد استدلال کرد که ایران طبق قوانین کنونی کنترل کلی تحقیقات در مورد سرنگونی این هواپیما را در اختیار خواهد داشت با این که سپاه پاسداران خود در این رخداد نقش داشته است.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کردند که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده و دلیل آن را «خطای انسانی» عنوان کردند.

اما اوکراین، کانادا و خانواده‌های قربانیان این پرواز جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که از این هواپیما به‌ عنوان «سپر انسانی» در مقابل واکنش احتمالی آمریکا به حمله شبانه ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق استفاده کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG