لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

قوه قضائیه «لغو حکم» اعدام قره‌حسنلو را تکذیب کرد: «هنوز حکم قطعی صادر نشده»


حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه
حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه

مرکز رسانه قوه قضائیه روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه، با این ادعا که «هنوز حکم قطعی صادر نشده»، نامه‌نگاری یک چهره‌ سیاسی برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در اعتراضات کرج، را «فاقد موضوعیت» عنوان کرد.

این نهاد مدعی شده است که پرونده متهمان روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج، «در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

این مرکز در حالی در بیانیه خود می‌گوید که هنوز حکم قطعی برای این پزشک «صادر نشده» که پیشتر اعلام شده بود حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، در بیمارستان و در شرایطی که وی جراحی داشته، به او رسما ابلاغ شده است.

این مرکز همچنین اخباری را که برای دیگر متهمان این پرونده نیز حکم صادر شده «شایعه» عنوان کرده است.

این در حالی است که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۱۵ آذر به طور رسمی اعلام کرد که برای پنج تن از متهمان این پرونده به اتهام «فساد فی‌الارض» حکم اعدام صادر شده است.

تکذیبیه مرکز رسانه قوه قضائیه ساعتی پس از آن منتشر شد که روزنامه اعتماد صبح چهارشنبه از لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در اعتراضات کرج، با درخواست یکی از «شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور» خبر داد.

روزنامه اعتماد به نام «شخصیتی» که لغو حکم اعدام را در نامه‌ای از «مقامات عالی» جمهوری اسلامی خواستار شده اشاره نکرده، اما نوشته بود که او در گفت‌وگو با اعتماد «نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تائید کرد.»

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، از علی خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم به عنوان «مقامات عالی» نام برده می‌شود.

روزنامه اعتماد وعده داده است که انتشار جزئیات این خبر را به بعد از انتشار اصل خبر از مجاری رسمی موکول می‌کند.

با این که به نام این فرد سیاسی اشاره‌ای نشده، اما گمانه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر نامه‌نگاری علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی که خود متخصص کودکان است، منتشر شده است.

تصاویری از این پزشک در حالی که آثار شکنجه بر بدن وی هویدا بود، در بیمارستان منتشر شد و اعلام شد که حکم اعدام وی نیز در بیمارستان و در حالی که جراحی داشت، به وی ابلاغ شده بود.

در همین حال فاطمه قره‌حسنلو، خواهر دکتر قره‌حسنلو، نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد تائید کرده که «حکم اعدام» در بیمارستان به دست برادرش داده شده و وی در ابتدای پرونده، اجازه حضور هیچ وکیلی «نه تعیینی و نه تسخیری» را نداشته است.

خانم قره‌حسنلو در این مصاحبه که روز چهارشنبه منتشر شد تاکید کرده است که «هیچ مدرکی علیه حمید وجود ندارد و حتی یک خط اعتراف هم علیه خود ننوشته است.»

وی افزود که فرزانه، همسر برادرش، «تحت شرایط خاص علیه حمید اعتراف نوشته» است. پیشتر هم خبری منتشر شده بود مبنی بر این که همسر این پزشک تحت فشار به اقرار علیه همسر خود مجبور شده است.

خانم قره‌حسنلو از «ممنوع‌الملاقات» بودن برادرش و ادامه حضور وی در بیمارستان خبر داده و گفته که وی به دلیل «برخورد تندی» که هنگام بازداشت با او و خانواده‌اش صورت گرفته، «وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد.»

آن‌ طور که خواهر این رادیولوژیست خبر داده، شنیدن خبر صدور اعدام برای حمید قره‌حسنلو، همه خانواده وی را «تکان داده» است.

بازداشت حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه به اتهام همکاری در کشتن یک بسیجی در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج و صدور احکام سنگین به ترتیب، اعدام و ۲۵ سال تبعید، واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به همراه داشت.

پزشکان متعددی در ایران و خارج از ایران طی این مدت اعلام کردند که دکتر قره‌حسنلو پزشکی نیکوکار و متعهد است و جمهوری اسلامی باید حکم اعدام وی را لغو کند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG