لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

پیشتاری یک راستگرای افراطی در انتخابات ریاست جمهوری شیلی


خوزه آنتونیو کاست، نماینده سابق و راست‌ افراطی کنگره شیلی پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. با این حال احتمال می‌رود که این انتخابات به دور دوم کشیده شود که در جریان آن او با گابریل بوریچ، نماینده چپ‌گرای کنگره شیلی رقابت خواهد کرد.

با شمارش حدود ۵۰ درصد آرا، آقای کاست و آقای بوریچ به ترتیب ۲۸.۶۴ درصد و ۲۴.۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر رقبا اما فاصله بسیاری با آنها دارند. اگر هیچ کاندیدایی نتواند ۵۰ آرا را به خود اختصاص دهد، دور دوم انتخابات روز ۱۹ دسامبر، برابر با ۲۸ آذر، برگزار خواهد شد.

انتخابات این دوره در کشور شیلی که از سال ۱۹۹۰ بار دیگر دموکراسی را تجربه می‌کند، دوقطبی‌ترین انتخابات محسوب می‌شود که یک سر آن چپ‌گرایان معترض نظم سنتی قرار دارند و طرف دیگر راست‌گرایانی که خواستار اقدامات سفت و سخت‌تری علیه جرایم و مهاجرت هستند.

کاست ۵۵ ساله که کاتولیک و پدر ۹ فرزند است از «میراث اقتصادی» نئو لیبرال آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی، ستایش کرده است. اظهارات رک و پوست کنده او در میان محافظه‌کاران و هواداران ایده‌هایی چون ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به کشور موج ایجاد کرده. این اظهارات در عین حال اغلب باعث مقایسه وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل شده است.

از سوی دیگر بوریچ ۳۵ ساله که رهبر اعتراضات دانشجویی در سال ۲۰۱۱ بود خواستار بهبود نظام آموزشی، تغییر نظام اقتصادی شیلی و حفاظت‌ بیشتر از محیط زیست و حقوق بومیان شده است. به طور کلی او نماد گسست از سیاست‌های محافظه‌کارانه حاکم بر شیلی محسوب می‌شود.

انتخابات این دوره پس از دو سال اعتراضات گسترده و گاه خشونت‌آمیز شیلیایی‌ها برای بهبود وضع زندگی خود انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که امت دوره دوم این انتخابات به شدت دوقطبی و رقابتی باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG