لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

چین مذاکرات کنترل تسلیحات با آمریکا را به دلیل فروش جنگ‌افزار به تایوان متوقف کرد


چین در اعتراض به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان مذاکرات خود با واشینگتن بر سر کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه ۲۷ تیر گفت مسئولیت تصمیم پکن در تعلیق مذاکرات «کاملاً با آمریکا است».

لین جیان افزود چین مایل به حفظ ارتباط بر سر کنترل تسلیحات بین‌المللی است اما آمریکا «باید به منافع اصلی چین احترام بگذارد و شرایط لازم را برای گفت‌وگو و تبادل نظر فراهم کند».

به گفته آقای جیان، فروش جنگ‌افزار آمریکایی به تایوان که به تازگی تصویب شده، همراه با «مجموعه‌ای از اقدامات منفی» فضای سیاسی برای ادامه رایزنی بر سر کنترل تسلیحات بین کشورش و آمریکا را «تضعیف کرده است».

واشینگتن اصلی‌ترین متحد بین‌المللی تایوان و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی این جزیره است که چین آن را قلمرو خود می‌داند.

تایوان به صورت مستقل و دموکراتیک اداره می‌شود و همکاری نظامی و سایر مراودات آن با آمریکا از سوی چین با دیده شک نگریسته شده است. ارتش چین در دو سال گذشته رزمایش‌های خود در نزدیکی تایوان را افزایش داده است.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه پیش به منظور تقویت بازدارندگی نظامی تایوان در برابر چین یک بسته کمک ۵۰۰ میلیون دلاری همراه با یک وام ۲ میلیارد دلاری و ضمانت آن وام را تصویب کرد.

در تازه‌ترین کمک آمریکا به تایوان همچنین دادن قطعات جنگنده‌های اف۱۶ و تعمیرات این جت‌های جنگی در بسته‌ای تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار تصویب شد.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم پکن برای تعلیق مذاکرات هسته‌ای با آمریکا گفت چین «با پیروی از روسیه» این گفت‌وگوها را «گروگان» سایر اختلافات در روابط دو جانبه کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه افزود رویکرد چین ثبات راهبردی را تضعیف می‌کند و خطر پویایی مسابقه تسلیحاتی را افزایش می‌دهد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، احتمال داده شمار کلاهک‌های هسته‌ای چین که اکنون تا ۵۰۰ کلاهک ارزیابی شده، تا شش سال دیگر به بیش از یک هزار کلاهک نیز برسد.

واشینگتن و پکن پاییز سال گذشته برای نخستین بار در پنج سال پیش از آن، مذاکراتی بر سر منع گسترش سلاح هسته‌ای و سایر موارد مربوط به این عرصه را برگزار کردند.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آبان آمریکا و همچنین دونالد ترامپ، رقیب او از حزب جمهوری‌خواه، بر سر افزایش محدودیت‌های تجاری و تلاش برای مهار نفوذ چین در شرق آسیا اتفاق نظر دارند.

با این حال، دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی کنونی از دادن پاسخ به پرسش‌هایی در این زمینه که در صورت حمله نظامی چین به تایوان، آیا آمریکا به یاری این متحد خود خواهد رفت یا نه، طفره رفته است.

آقای ترامپ به خبرگزاری بلومبرگ گفته است تایوان برای دفاع آمریکا از این جزیره باید به واشینگتن پول بدهد زیرا «ما تفاوتی با یک شرکت بیمه (برای تأمین امنیت تایوان) نداریم».

از سوی دیگر سناتور جیمز دیوید (جی‌دی) ونس که دوشنبه این هفته از سوی دونالد ترامپ برای معاونت او در صورت بازگشت به کاخ سفید معرفی شد، در حمایت قاطع از تایوان گفته است که پشتیبانی آمریکا از اوکراین توجه واشینگتن را از ارائه تسلیحات به تایوان منحرف کرد.

تأثیر بر شرکت‌های فناوری

روز پنج‌شنبه، سهام شرکت‌های تراشه‌سازی آسیایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بررسی محدودیت‌های جدید آمریکا بر صادرات فناوری‌های پیشرفته به چین، با کاهش شدید مواجه شد. این در حالی است که سهام‌های مرتبط در شرکت‌های اروپایی نیز با تردید و نوسان همراه بود.

شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) بیشترین کاهش را تجربه کرد و در دو روز بیش از ۵۲ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، مبنی بر اینکه تایوان باید هزینه دفاع خود را به آمریکا بپردازد، به موج اخبار بد افزوده و باعث کاهش ۲.۴ درصدی سهام شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان شد.

این محدودیت‌ها می‌تواند شرکت‌های ژاپنی و هلندی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که عوامل ژئوپلیتیکی نقش بیشتری در کاهش ارزش سهام داشته‌اند.

با استفاده از گاردین و خبرگزاری‌های جهانی؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG