لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

تلاش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای جذب جاسوس در ایران، کرهٔ شمالی و روسیه


تابلو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در مقر آن در لانگلی ایالت ویرجینیا
تابلو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در مقر آن در لانگلی ایالت ویرجینیا

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) آگهی‌های تازه‌ای برای جذب خبرچین‌ها و جاسوسان در چین، ایران و کرهٔ شمالی منتشر کرده است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که سی‌آی‌ای اعلام کرد تلاش‌های مشابهی در روسیه موفقیت‌آمیز بوده است.

سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افراد در دیگر رژیم‌های استبدادی بدانند که ما آمادهٔ همکاری هستیم.»

این سازمان پیام‌هایی را به این منظور به زبان‌های فارسی، ماندارین و کره‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایکس، فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و لینکدین و همچنین در وب تاریک (دارک وب) منتشر کرده است.

این پیام‌ها حاوی دستورالعمل‌هایی دربارهٔ راه‌های تماس امن با سی‌آی‌ای هستند.

در ویدئویی که به زبان فارسی در یوتیوب منتشر شده، به افراد توصیه شده است که با استفاده از یک سرویس فیلترشکن وی‌پی‌ان معتبر و غیربومی و یا از شبکه تور (TOR) برای ارتباط با وبسایت رسمی سی‌آی‌ای استفاده کنند.

همچنین از افراد علاقمند به همکاری خواسته شده تا نام، موقعیت شغلی و میزان دسترسی به اطلاعات مورد علاقه برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به همراه راهی برای تماس با این سازمان به اشتراک بگذارند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در گفتگو با خبرگزاری رویترز این اقدام را محکوم کرد و گفت ایالات متحده یک کارزار اطلاعات نادرست سازمان‌یافته و سیستماتیک را علیه چین به راه انداخته است. وی افزود: «هر تلاشی برای ایجاد شکاف بین مردم چین و حزب کمونیست چین، یا تضعیف پیوند نزدیک آنان با یکدیگر به‌طور اجتناب ناپذیری شکست خواهد خورد.»

روسیه و جمهوری اسلامی ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پیشتر نیز در چندین مورد تلاش‌های خود برای جمع‌آوری اطلاعات از کشورهایی که در جامعهٔ اطلاعاتی آمریکا به عنوان «اهداف سخت» شناخته می‌شوند را علنی کرده است.

سی‌آی‌ای پارسال سه ویدئوی تبلیغاتی با هدف جذب مقامات روسی که نسبت به رهبری سیاسی خود ناراضی هستند منتشر کرده بود. تلاش مجازی‌ای که به گفتهٔ مقامات اطلاعاتی آمریکا، در برقراری ارتباط با منابع بالقوه در داخل روسیه مؤثر بوده است.

تنش فزاینده بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل به همراه همکاری‌های نظامی و امنیتی میان ایران و روسیه توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، پیشتر در سال ۲۰۲۳ گفته بود که درگیری بین روسیه و اوکراین فرصتی برای استخدام افراد توسط این سازمان در روسیه ایجاد کرده است که «یک بار در هر نسل» پیش می‌آید.

برنز همچنین سال گذشته در یک اظهار نظر عمومی گفته بود که درهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای هرگونه همکاری «بسیار گشوده» است.

XS
SM
MD
LG