لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

اخراج کارآموز زنی که درباره «آزار جنسی» در مقر سی‌آی‌ای افشاگری کرده بود


جلسه دادرسی به اتهام اشکان بیات‌پور در اوائل شهریور امسال برگزار شده بود
جلسه دادرسی به اتهام اشکان بیات‌پور در اوائل شهریور امسال برگزار شده بود

اخراج یک کارآموز زن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، که افشاگری‌اش درباره یک مورد آزار جنسی باعث محکومیت قضایی یک کارآموز ایرانی‌تبار این سازمان شده بود، در روزهای اخیر خبرساز شده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وکیل این زن در ایمیلی به یکی از کارکنان کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، که شهادت قربانیان ادعایی آزار جنسی در سی‌آی‌ای را شنیده بود، این اقدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را «تنبیه مشهود» دانسته است.

او نوشته است این تنبیه درباره «اظهارات افشاگر به مأموران قانون، کنگره آمریکا و بازرس کل به عنوان قربانی آزار جنسی» رخ داده است. اما سخنگوی سی‌آی‌ای هرگونه تنبیه را رد کرده است.

تامی تورپ در بیانیه‌ای گفته است که سی‌آی‌ای «آزار و اذیت جنسی، و تنبیه افشاگران» را تحمل نمی‌کند و این سازمان «از فرآیندهای مداوم بهره می‌برد تا از رفتار عادلانه و مناسب با همه افسران در حال آموزش اطمینان حاصل کند.»

سی‌آی‌ای اتهام کنار گذاشتن این زن را «غیردقیق» دانسته، اما درباره این که چرا او از یک برنامه آموزش مأموران مخفی کنار گذاشته شده و مانند سایر هم‌دوره‌ای‌های خود در شغل دیگری به کار گرفته نشده است، توضیح نداده است.

وکیل این زن کارآموز سی‌آی‌ای می‌گوید بعد از کنار گذاشته شدن،‌ به او ۹۰ روز وقت داده شده بود داخل این سازمان شغل دیگری بیاید و در غیر این‌صورت قراردادش فسخ خواهد شد. بر اساس این گزارش، به دنبال پایان این مهلت، او هفته گذشته اخراج شده است.

گزارش و شهادت این زن درباره مورد حمله جنسی قرار گرفتن توسط همکارش اشکان بیات‌پور، دیگر کارآموز سی‌آی‌ای که ایرانی‌تبار است، در پلکان مقر اصلی سی‌آی‌ای باعث محکومیت آقای اشکان‌پور در دادگاه شد.

به‌علاوه موجی از گزارش‌های مشابه توسط زنان شاغل در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شکل گرفت که از «بدرفتاری جنسی» در این سازمان خبر دادند و در جلسات کمیته مرتبط در کنگره آمریکا شهادت دادند.

اشکان بیات‌پور که متولد ایالات متحده است، متهم بود در تابستان سال ۱۴۰۱ یک شال را دور گردن شاکی خود پیچیده و از او خواسته بود او را ببوسد.

شاکی همچنین به بازرسان گفته بود بعد از آن که فریاد زد و از او خواست این کار را نکند، بیات‌پور برای بار دوم سعی کرد شال را دور او بپیچد و سپس بازویش را گرفت و گونه او را بوسید.

شاکی همچنین گفت متهم مدتی بعد به او پیغام داد: «خوبی؟»

وکیل آقای بیات‌پور در دادگاهی که تابستان امسال برگزار شد،‌ تأیید کرد که موکلش چنین کاری کرده است،‌ اما گفت او بعد از یک پیاده‌روی ۴۰ دقیقه‌ای با شاکی، قصد «شوخی» داشته است.

استیوارت سیرز در دادگاه گفت این اتفاق «یک شوخی بود که درست پیاده نشد.»

قاضی دادگاه در شهر فیرفاکس ایالت ویرجینیا اوایل شهریور ماه در یک جلسه دادرسی ۴۰ دقیقه‌ای اشکان بیات‌پور را به اتهام حمله و ضرب و جرح گناهکار شناخت و او را به شش ماه تعلیق مراقبتی محکوم کرد و دستور داد همه سلاح‌های گرم خود را تحویل دهد و از زن شاکی دور بماند. وکیل او به این رأی اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد.

متهم کیست؟

اشکان بیات‌پور که ۳۹ ساله است، ساکن ایالت آلاباماست و در دانشگاه ایالتی توسکالوسا در رشته علوم سیاسی و روابط خارجی تحصیل کرده است.

او نخستین عضو خانواده‌اش است که در خاک آمریکا به دنیا آمده است. پدرش بعد از آن که از سوی جمهوری اسلامی تحت تعقیب قرار گرفت، همراه با مادرش به آمریکا مهاجرت کرد.

اشکان بیات‌پور در سال ۱۳۸۸ به یک نشریه محلی گفته بود دوتن از عموهایش بعد از آن که مجبور شدند در ارتش ایران خدمت کنند، به حبس محکوم و سپس آزاد شدند.

او پیش از ورود به سی‌آی‌ای، افسر اطلاعاتی نیروی دریایی ایالات متحده بود و حین متهم شدن به آزار جنسی، دوران آموزش در سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا را می‌گذراند.

آسوشیتدپرس گفته است او یک سال بعد از آن که شاکی‌اش گزارش حمله ادعایی را به مافوق‌های خود در سی‌آی‌ای داد، و ۹ ماه بعد از آن که شاکی شکایت خود را به اف‌بی‌ای و پلیس محلی ارائه کرد، در شغل خود باقی بود.

ولی او از ماه گذشته دیگر برای سی‌آی‌ای کار نمی‌کند و وکیلش می‌گوید او اعلام بی‌گناهی کرده و بعد از محکوم شدن در دادرسی، قرار است در دادگاهی با حضور هیئت منصفه شرکت کند.

پیامدهای افشاگری

پس از آن که دو سناتور دموکرات و جمهوریخواه ناظر سی‌آی‌ای خواستار تحقیقات این سازمان درباره اتهامات آزار یا بدرفتاری جنسی در آن شدند، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای در بهار امسال مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی را اجرا کرد.

این اقدامات برای حمایت از قربانیان و اقدامات انضباطی علیه افراد مرتکب بود که شامل استخدام یک روانپزشک حامی قربانیان برای رهبری دفتر تازه تأسیس «جلوگیری از آزار جنسی و پاسخگویی» و کنار گذاشتن روسای دفتر سازمان اطلاعات مرکزی که زنان را از ثبت شکایت منع می‌کردند،‌ بود.

سخنگوی این سازمان می‌گوید افسران آن لایق آن هستند که از توجه کامل مدیریت برخوردار باشند تا فضای کاری امنی داشته باشند.

با این حال همکاران کنگره آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند در سال ۲۰۲۳ با دست‌کم ۲۵ زن شاغل در سی‌آی‌اس در تماس بودند و آنها به طیف وسیعی از بدرفتاری با خود که از بیان وقیحانه فانتزی‌های جنسی تا تلاش برای برقراری رابطه جنسی با تهدید سلاح گرم را شامل می‌شد، اشاره کردند.

اخراج کارآموز ۳۶ ساله که نامش فاش نشده است، چهار ماه بعد از آن صورت گرفته که او یک دادخواست فدرال حقوق مدنی در ایالت ویرجینیا به دادگاه داد و ادعا کرد سی‌آی‌ای در حمایت از حمله‌کننده به او در دادگاه تابستان دخالت کرده بود.

XS
SM
MD
LG