لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

احضار رئیس بانک مرکزی ایران به مجلس در پی جنجال وام‌های کلان به کارمندان بانک‌ها


بانک ملت با ۱۹ تریلیون تومان بالاترین حجم وام‌دهی به کارمندان و زیرمجموعه را داشته است
بانک ملت با ۱۹ تریلیون تومان بالاترین حجم وام‌دهی به کارمندان و زیرمجموعه را داشته است

در پی انتشار گزارش‌ها از وام‌های کلان بانک‌ها به کارمندان و زیرمجموعه‌های خود، رئیس‌کل بانک مرکزی برای توضیح این وضعیت به مجلس فرا خوانده شده است.

پیشتر، بانک مرکزی در پی افزایش انتقادها نسبت به اعطای این وام‌ها به کارمندان بانک‌ها، هشتم شهریورماه با انتشار گزارشی گفته بود در مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

به رغم چنین حجم عظیمی از اعطای وام بانکی به کارمندان و شرکت‌های زیرمجموعه خود، بانک مرکزی مدعی شده بود که «بررسی‌ها نشان می‌دهد باتوجه به ابلاغ دستورالعمل و آئین‌نامه بانک مرکزی در این خصوص، تسهیلات مزبور روند کنترل شده‌ای دارد.»

بانک‌های ملت و سپه بالاترین حجم وام‌دهی به کارمندان و زیرمجموعه را داشته‌اند و در سال گذشته به ترتیب ۱۹ تریلیون تومان و ۱۴.۵ تریلیون تومان به زیرمجموعه خود وام داده‌اند.

حمایت تلویحی بانک مرکزی از وام‌دهی کلان بانک‌ها به کارمندان و زیرمجموعه خود نیز به انتقادهای بیشتری دامن زد و رسانه‌های داخلی بر مشکلات عدیده دریافت وام مسکن، ازدواج، کارآفرین‌ها، شرکت‌های خصوصی و غیره تاکید کردند.

برای نمونه، سایت «خبرآنلاین» گزارش داد که وام بانک‌ها به کارمندان و زیرمجموعه خود تقریبا معادل مجموع وام ازدواج ۳۰۰ هزار نفری است که ماه‌هاست در صف مانده‌اند و بانک مرکزی پاسخگوی آن‌ها نیست.

خبرگزاری ایلنا نیز روز یکشنبه از قول جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره «روند توزیع وام‌های نجومی» بین کارکنان بانکی و «وضعیت نابرابر دسترسی به وام بین مردم» نوشته است رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل چند بانک به کمیسیون اقتصادی مجلس فراخوانده می‌شوند تا در این باره توضیحاتی دهند.

این گزارش می‌افزاید در شرایطی که سقف وام برخی از کارکنان بانکی از یک میلیارد تومان هم عبور کرده، سقف وام بازنشستگان ۳۰ میلیون تومان است که عدد این وام حتی کمتر از حقوق یک کارشناس بانکی است و از سوی دیگر شاهد صف‌های طولانی مستاجران برای دریافت وام ودیعه مسکن یا صف طولانی زوج‌ها برای دریافت وام ازدواج هستیم و شبکه بانکی علت طولانی شدن این صفوف را نبود منابع مالی اعلام می‌کند.

در این میان، آخرین گزارش تیرماه سامانه کدال حاکی از ۳۷۰ تریلیون تومان زیان انباشته سیستم بانکی ایران است.

سایت «اکو ایران» در همین زمینه ۲۰ تیرماه نوشته بود « زیان انباشته سیستم بانکی کشور به بیش از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از نصف میزان درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال است، به بیان دیگر جبران زیان انباشته بانک‌ها حداقل نیاز به بیش از ۵۰ درصد درآمدهای نفتی در سال جاری دارد.»

بالاترین میزان زیان انباشته‌ای که به ثبت رسیده مربوط به بانک آینده است که به بیش از ۱۱۴ تریلیون تومان رسیده است.

بانک ملی بر اساس آخرین به روزرسانی سامانه کدال، تا پایان شهریور سال گذشته بیش از ۷۶ تریلیون تومان زیان انباشته داشته و از این نظر در رده دوم قرار گرفته است. این بانک هنوز آمارهای خود برای کل سال گذشته را به روزرسانی نکرده است.

بانک‌های سرمایه، سپه، ایران‌زمین، شهر، دی‌، کشاورزی، مسکن، موسسه اعتباری ملل، پارسیان، توسعه صادرات ایران و تعاون در رده‌های بعدی از نظر انباشت زیان هستند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م

XS
SM
MD
LG