لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

کوبا وارد دومین روز از خاموشی سراسری شد


مردم کوبا پیش از این نیز خاموشی‌های طولانی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در روز را تحمل می‌کردند
مردم کوبا پیش از این نیز خاموشی‌های طولانی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در روز را تحمل می‌کردند

مقامات کوبا می‌گویند پس از دو اختلال شدید در شبکهٔ ملی برق این کشور در ۲۴ ساعت گذشته،‌ برق به یک‌پنجم مردم این جزیرهٔ ۱۰ میلیونی بازگردانده شده است.

با این حال اتحادیه برق کوبا یک‌شنبه ۲۹ مهر از مشکلات جدید خبر داد و در کانال رسمی خود در شبکهٔ اجتماعی تلگرام نوشت: «در ساعت ۶:۱۵ صبح یک قطعی کامل جدید در شبکه ملی برق رخ داد.»

خاموشی گسترده در کوبا برای اولین بار حوالی ظهر جمعه با تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق این کشور رخ داد.

این خاموشی‌های سراسری تهدیدی جدی برای فرو بردن این کشور تحت کنترل کمونیست‌ها در یک بحران عمیق‌تر است، زیرا بدون برق، شبکه آبرسانی هم متوقف می‌شود و و غذاهای یخچالی به سرعت شروع به فاسد شدن می‌کنند.

کمبود شدید برق دولت این کشور را مجبور کرده است تا کارگران غیرضروری را به خانه بفرستد و مدارس و مراکز اقتصادی و تفریحی را تعطیل کند.

دولت کوبا این مشکلات را به زیرساخت‌های فرسوده، کمبود سوخت و افزایش تقاضا نسبت می‌دهد. این کشور همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد را عامل اصلی مشکلات در تأمین سوخت، قطعات یدکی و نگهداری از نیروگاه‌های نفتی معرفی می‌کند.

همچنین توفند میلتون که بخش‌های زیادی از قارهٔ آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است، باعث شد انتقال سوخت به نیروگاه‌های این کشور با قایق‌های دریایی متوقف شود.

این در حالی است که انتظار می‌رود طوفان اسکار که بسیاری از مناطق کارائیب را درنوردیده است، شمال شرق این کشور را دچار باد و باران شدید کند.

اما مشکلات ناشی از طوفان بخشی از بحران است و مردم کوبا پیش از این نیز خاموشی‌های طولانی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در روز را تحمل می‌کردند.

لازارو گوئرا، مقام ارشد برق کوبا، روز یک‌شنبه اعلام کرد روند بازگرداندن برق به شبکه کند خواهد بود و عجله در کار می‌تواند منجر به خاموشی بیشتر و بدتر شدن خدمات شود.

با این حال به گفتهٔ مقامات اگر مشکل این روزهای شبکهٔ برق حل شود اما بحران برق در کوبا ادامه خواهد داشت.

برق این کشور به نیروگاه‌های نفتی متکی است و کوبا تنها بخش کمی از نفت خام خود را تولید می‌کند.

ونزوئلا،‌ روسیه و مکزیک، مهم‌ترین تأمین‌کنندگان نفت کوبا هستند که در سال جاری صادرات نفت خود به این کشور را کاهش داده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سی‌ان‌ان/پ.م/پ.پ
XS
SM
MD
LG