لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

تاکید اردوغان بر مقابله با تلاش‌های آمریکا برای تحریم ترکیه


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۹ مهرماه گفته است، ترکیه در مقابل تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم علیه این کشور به دلیل محاکمه یک کشیش آمریکایی مقاومت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری ترکیه همچنین اظهار داشت، کشیش اندرو جانسون «روابط سیاهی» با تروریست ها داشته است.

رجب طیب اردوغان که در آغاز دوره تازه پارلمان این کشور صحبت می کرد، همچنین گفت:ما از رویکرد دولت فعلی ایالات متحده عمیقا متاسف هستیم، یک متحد استراتژیک که بدون دلیل موجه عقلی، سیاسی و راهبردی کشور ما را هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: ترکیه مصمم است با اقدامات آمریکا برای تحریم ترکیه «به بهانه محاکمه یک کشیش که دارای روابط سیاه با گروه‌های تروریستی است» در چارچوب های قانونی و دیپلماتیک مقابله کند.

کشیش اندرو برانسون که در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی»، «تروریسم» وارتباط با شبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شد، قرار است بار دیگر در ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در دادگاه حاضر شود.

محاکمه کشیش اندرو برانسون باعث تشدید اختلافات آمریکا و ترکیه شده است و موجب شد تا واشینگتن علاوه بر تحریم، تعرفه کالاهای وارداتی از ترکیه را افزایش دهد.

کشیش اندرو برانسون همه اتهامات وارده علیه خود را رد کرده است.آمریکا نیز خواهان آزادی این کشیش شده است.

با این حال رجب طیب اردوغان روز دوشنبه همچنین احتمال بهبود روابط بین دو کشور را رد نکرد و گفت،نیاز به انجام کارهای بسیاری در این زمینه است.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ما می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌هایی در زمینه دستیابی به یک فهم مشترک (با ایالات متحده) داشته ایم، اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌ایم.

واشینگتن محاکمه کشیش برانسون را «ناعادلانه» خوانده و عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه، را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است.

یک مقام کاخ سفید پیشتر هشدار داده بود در صورتی که ترکیه کشیش زندانی را آزاد نکند احتمالا با فشارهای بیشتر اقتصادی مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.
XS
SM
MD
LG